Dálnice do Rakouska jsou prioritní, říká ministr Prachař

Nový úsek dálnice D3

Nový úsek dálnice D3 Zdroj: E15 Jan Sindelar

Nový ministr dopravy Antonín Prachař by rád během svého úřadu prolomil česko-rakouské dálniční prokletí. Rakousko je poslední ze sousedních zemí, kam z Čech a Moravy nevede žádná dálnice ani rychlostní silnice. „Chceme napojit naši dálniční síť především na rakouskou infrastrukturu,“ uvedl ministr na svém pátečním setkání s novináři. Zasazovat se přitom chce o budějovickou D3 směrem na Linec i mikulovskou R52 mířící do Vídně.

Těžší situaci bude mít na jižní Moravě, kde se čeká na krajské zásady územního rozvoje. Mezi tradičními prioritami ministerstva zůstane i za Prachaře R35, která má dublovat D1 jako hlavní západovýchodní tepnu, a pražský okruh R1. „Chceme pokračovat i v přípravě středočeské části D3,“ doplnil ministr.

Nové dálnice by podle jeho představ mělo prosadit a postavit zcela nové Ředitelství silnic a dálnic. To se ministr rozhodl vystavět fakticky na zelené louce ve formě státního podniku, což si vyžádá změnu zákonů. Dosud ŘSD funguje jako příspěvková organizace ministerstva. Prachař přitom definitivně potvrdil, že pro jeden z vrcholných postů v ŘSD počítá s Miloslavou Pošvářovou, nedávno vyhozenou ředitelkou kontroly kvality dálnic.

Zatím ale v čele ŘSD zůstává i její „kat“ Pavel Kočica. Ten bude spolu s dalšími třemi manažery dočasně pověřen vedením organizace, kde v mezidobí proběhne personální audit. „Auditorský výbor začne pracovat v pondělí, na základě výsledků auditu budeme definitivně jmenovat lidi do vedení ŘSD,“ řekl deníku E15 ministr Prachař. Nového managementu by se měla organizace dočkat do dvou měsíců. Ministr chce rovněž nechat zkontrolovat všechny tendry v rezortu a případně využít práva k jejich zastavení.

Problémy rezortu očima ministra
Zvlněná D47 a spor s Eurovií :„Očekávám sebereflexi dodavatelů, očekávám, že se k vadám postaví korektně… Proces reklamací a arbitráží bude pokračovat dál, nevidím jediný důvod, proč bychom ho měli zastavit.“
Registr vozidel :„Vůbec si nedovedu představit, že provoz registru 1. dubna skončí… Budeme vyjednávat o možnosti prodloužení, protože žádná jiná varianta legitimní není.“
Snaha Radima Jančury nasadit další nedotované vlaky: „Já jsem mu oznámil, že se rád seznámím s jeho osobní filosofií a nyní čekám na to, co mi pan Jančura předloží“
ŘSD a Miloslava Pošvářová: „Na ŘSD patří, nechci spekulovat, na jakou pozici“.
Výměna vedení ČD: „Připravíme materiál pro vládu, aby schválila řídící výbor. Ten bude jmenovat dozorčí radu, dozorčí rada vybere představenstvo a to si zvolí generálního ředitele. Chceme postupovat standardně podle zákona.“
Spekulace o nástupu Daniela Kurucze do čela ČD: „Pan Kurucz je náměstek, a jako takový dělá spoustu záslužné práce v oblasti ekonomiky, v oblasti stabilizace… Nechci dávat jakékoliv spekulace nebo nějaké poselství. Orgánem, který má zodpovědnost za České dráhy, je dozorčí rada.
Ztrátové ČD Cargo: „Dojde ke změně obchodní politiky. Cargo bude nabízet své služby od místa nakládky do místa vykládky a nebude sloužit pouze pro určitý úsek dopravy na území České republiky“.
Případné rozšíření mýtného z dálnic na silnice nižších tříd:„Je třeba posuzovat, zda vůbec vybírání mýta na daném úseku je ekonomické. Nemůžeme vstupovat do ztrátových projektů, přestože si kraje myslí, že by to pro ně mělo určitý efekt.