Dálnici D8 hrozí další zpoždění. ŘSD si neví rady se sesutým svahem

Stavba dálnice D8

Stavba dálnice D8 Zdroj: CTK

Ředitelství silnic a dálnic zatím neví, zda dodrží termín dostavby D8 přes České středohoří. Čeká na závěry geologického průzkumu sesunutého svahu u Litochovic na Litoměřicku. Zpráva z průzkumu má být hotova do konce června. Stavbaři už termín několikrát posouvali, naposledy mluvili o polovině roku 2016.

Předběžné výsledky ukázaly, že svah je uklidněn jen dočasně a při silných deštích se může dát znovu do pohybu. V lokalitě jsou stále aktivní přítoky spodních vod. „ŘSD zajišťuje zpracování projektové dokumentace varovných stavů území sesuvu. Prostor sesuvu je soustavně geodeticky a geotechnicky monitorován a ŘSD dostává pravidelné informace o aktuálním stavu sesuvu a výsledky monitoringu. Podzemní voda z místa sesuvu je samospádem odvodňovacím vrtem odváděna,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Studecký

Jak a zda půjde místo trvale stabilizovat, silničáři zatím nevědí. Čekají na závěr geologů. „Na základě jeho výsledků se zpracuje technická studie, která stanoví možné metody řešení sanace, navrhne konkrétní technická opatření,“ uvedl Studecký. Pak ŘSD vybere firmu, která bude sesuv sanovat. ŘSD tak zatím nemůže odhadnout, kolik budou opatření stát.

„Vzhledem k tomu, že v tuto chvíli nejsou známy ani výsledky průzkumu, nelze předjímat způsob řešení sanace a nelze proto stanovit ani termín zahájení stavebních prací na odklízení sesuvu,“ dodal Studecký. Na ostatních místech ŘSD dál staví.

Stavba úseku dálnice D8 přes České středohoří měla problémy od začátku. Geologové v polovině 90. let současnou trasu nedoporučili. „Vědělo se o tom, že svahové nestability tady v minulosti byly,“ řekl už dřív ředitel České Geologické služby Zdeněk Venera. Geologové doporučili vést v těchto místech dálnici tunelem Kubačka, který měl měřit 3,7 kilometru.

K této variantě se přiklonili i ekologové. Organizace Děti Země podala v souvislosti s dostavbou D8 přes České středohoří 27 žalob. Zatím poslední míří proti ministerstvu pro místní rozvoj a týká se obnovy stavebního řízení 4,7 kilometru dlouhého úseku dálnice u Řehlovic na Ústecku, kde se napojí na již hotový úsek.

Ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) už dříve odmítl variantu, že by se dálnice D8 nemohla na současné trase dostavět. „Musíme najít řešení, které vyřeší tento problém. Jsme v chráněné krajinné oblasti, tady nemůžeme hledat trasu. Je tady utracena spousta peněz,“ řekl.