Další Railjety definitivně nebudou, dráhy se nechtějí zadlužit
„Naše partnery jsme o našem rozhodnutí již informovali,“ uvedl mluvčí drah Radek Joklík. Podle něj jsou vlaky Viaggio Comfort, jak zní jejich oficiální název, „kvalitní a za dobrou cenu“, ale dráhy na ně nenašly peníze. Nové vedení v čele s Daliborem Zeleným totiž odmítá jakékoliv další zadlužení.
Odmítnutím opce vedení drah akceptovalo nedávné rozhodnutí dozorčí rady, která další Railjety taktéž nechce.
Rychlovlaky z Rakouska prosazoval hlavně předchozí ředitel Petr Žaluda, který chtěl zmíněnou osmičku posílat z Prahy do Bratislavy a Budapešti. Žaluda stihl před svým nuceným odchodem závazně objednat pouze sedm vlaků, které budou od prosince příštího roku pendlovat mezi Prahou, Vídní a Štýrským Hradcem. Tyto vlaky se již vyrábí. Stále ale existuje teoretická a málo pravděpodobná možnost, že se cestující nedočkají ani první várky. Plzeňská Škoda Transportation totiž žádá zrušení celé smlouvy se Siemensem. Věc teď znovu řeší antimonopolní úřad, kam ji vrátil soud.
Ministr dopravy Zdeněk Žák přitom pro E15 nastínil možnost, že by sedm Railjetů mohlo vedle Rakouska obsloužit přeci jen i Maďarsko a Slovensko. A to díky obměně „plánovaného modelu operování“. „Do čela drah se dostali železničáři, kteří se dobře vyznají v železniční diplomacii a toto jsou schopní dojednat,“ uvedl Žák.
Celá kauza se vleče od počátku roku 2011. Problém byl v tom, že na vlaky za více než pět miliard nebylo vypsáno řádné výběrové řízení. České dráhy argumentovaly tím, že jde o jedinečnou cenovou nabídku od Siemensu a Rakouských spolkových drah, Škoda se ale jako výrobce vlaků cítila postupem drah diskriminována.
Šotouši si přijdou na své v Brně |
---|
Sedm rychlovlaků Railjet budou tahat lokomotivy Taurus od Siemensu, které si dráhy pronajmou od Rakouských spolkových drah. První Taurus v barvách Českých drah bude pokřtěn v Brně už 18. září v 10:00. Unikátní příležitost si jistě nenechají ujít milovníci železnici s fotoaparáty, tzv. šotouši. |