Deloitte při výběru provozovatele mýta neporadí, ÚOHS zakázku zrušil

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil kontroverzní zakázku ministerstva dopravy na poradenství při přípravě veřejné soutěže na výběr provozovatele mýtného systému po skončení letošního roku. Informaci serveru Týden.cz potvrdil mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Zakázku za 52 milionů korun zadal začátkem loňského října ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) bez soutěže společnosti Deloitte. V zatím nepravomocném rozhodnutí úřad ministerstvu nařídil zaplatit pokutu 250 tisíc korun.

Zakázku v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách zadalo ministerstvo v jednacím řízení bez uveřejnění; pro užití daného druhu řízení přitom nebyly splněny zákonem stanovené podmínky, řekl Švanda. Současně podle něho zadavatel uzavřel smlouvu, aniž uveřejnil oznámení o zahájení zadávacího řízení, ačkoliv podle zákona měl povinnost oznámení uveřejnit.

Využití našich znalostí se nám jevilo jako logický krok

Ministerstvo dopravy na spolupráci s externím poradcem spoléhalo, měl mimo jiné domluvit nezbytnou spolupráci s dosavadním provozovatelem, společností Kapsch při přechodu systému na nového provozovatele.

“Vzhledem k tomu, že se doba na přípravu zajištění provozu mýtného systému po roce 2016 neustále zkracuje, z důvodu vypršení smlouvy se současným provozovatelem mýtného systému, se nám jevilo využití našich znalostí a týmu Deloitte Ministerstvem dopravy v této době jako logický krok,“ reagoval na rozhodnutí úřadu Jiří Vítek, ředitel oddělení poradenských služeb Deloitte.

Postup ministra dopravy v této věci kritizoval už dříve premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD), který požadoval, aby se zadávání zakázek bez výběrového řízení zpřísnilo. Vypracováním přísnějších pravidel pověřil začátkem listopadu ministryni pro místní rozvoj Karlu Šlechtovou (za ANO).

Ministerstvo nestíhá

Ministr Ťok tehdy zakázku pro Deloitte hájil tím, že ji zadal kvůli časové tísni, protože v běžné soutěži by nebylo možné stihnout vybrat poradce a následně i provozovatele mýtného systému tak, aby stát mohl bez přerušení vybírat mýto od začátku roku 2017.

Koncem minulého roku nicméně ministerstvo připustilo, že soutěž nestíhá, a že bude nutné smlouvu s Kapschem bez soutěže prodloužit alespoň o rok a čtvrt.

Desetiletá smlouva se společností Kapsch vyprší na konci letošního roku. Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za téměř devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 67 miliard korun. Za stavbu a provoz systému stát firmě Kapsch a jeho subdodavatelům vyplatil zhruba 18 miliard korun bez DPH.