Alitalia nabídne účast na zvýšení kapitálu všem svým akcionářům. Pokud plánovanou částku od nich nezíská, nalije do kapitálu až 75 milionů eur státní poštovní společnost Poste Italiane. Banky Intesa Sanpaolo a Unicredit budou navíc připraveny koupit neupsané akcie až za 100 milionů eur. Poskytnou rovněž Alitalii překlenovací stomilionový úvěr na krytí okamžitých finančních potřeb.
Bez nových peněz by mohla Alitalia v příštích dnech skončit. Italská ropná společnost Eni totiž pohrozila, že pokud se vedení firmy a vláda nedohodnou na způsobu, jak udržet ztrátovou leteckou společnost v provozu, přestane v sobotu Alitalii dodávat pohonné hmoty.
Peníze aerolinkám dlouho nevydrží
Odborníci však upozorňují, že nové finance podniku dlouho nevydrží a že záchrannému plánu schází strategie pro obnovení dlouhodobé životaschopnosti podniku. „Je to provizorní náplast, která má zastavit krvácení,“ uvedl šéf italského podnikatelského svazu Confindustria Giorgio Squinzi. „Je zapotřebí vážně uvažovat o plánu pro střednědobé a dlouhodobé období,“ dodal.
Italská vláda i nadále počítá se strategickým partnerstvím Alitalie a společnosti Air France-KLM. Francouzsko-nizozemská letecká společnost je největším akcionářem italských aerolinek s podílem 25 procent. Mluvčí Air France řekl, že firma se na zvýšení kapitálu bude podílet jen za přesně stanovených podmínek.
Nejisté převzetí
Generální ředitel Air France-KLM Alexandre de Juniac je podle agentury Reuters otevřen možnosti Alitalii převzít, a zajistit si tak lepší přístup na italský trh. Není ale jisté, že by mu tento krok schválila správní rada Air France-KLM.
Alitalii zachránilo v roce 2009 před bankrotem konsorcium investorů, od privatizace už ale firma prodělala přes miliardu eur. V posledních letech Alitalia prudce snižovala výdaje, stále se však potýká s ostrou konkurencí ze strany nízkonákladových leteckých přepravců v Evropě, slabou poptávkou na domácích linkách a nedostatkem kapitálu na investice.