Do ztrátové Alitalie přiteče půl miliardy eur. „Provizorní náplast,“ říká kritik

Alitalia

Alitalia Zdroj: CTK/AP

Správní rada italských aerolinek Alitalia v pátek jednomyslně schválila plán na záchranu podniku v celkovém objemu 500 milionů eur (téměř 13 miliard Kč). Součástí plánu, za nímž stojí italská vláda, je navýšení kapitálu o 300 milionů eur. Zbývajících 200 milionů zajistí bankovní půjčky.

Alitalia nabídne účast na zvýšení kapitálu všem svým akcionářům. Pokud plánovanou částku od nich nezíská, nalije do kapitálu až 75 milionů eur státní poštovní společnost Poste Italiane. Banky Intesa Sanpaolo a Unicredit budou navíc připraveny koupit neupsané akcie až za 100 milionů eur. Poskytnou rovněž Alitalii překlenovací stomilionový úvěr na krytí okamžitých finančních potřeb.

Bez nových peněz by mohla Alitalia v příštích dnech skončit. Italská ropná společnost Eni totiž pohrozila, že pokud se vedení firmy a vláda nedohodnou na způsobu, jak udržet ztrátovou leteckou společnost v provozu, přestane v sobotu Alitalii dodávat pohonné hmoty.

Peníze aerolinkám dlouho nevydrží

Odborníci však upozorňují, že nové finance podniku dlouho nevydrží a že záchrannému plánu schází strategie pro obnovení dlouhodobé životaschopnosti podniku. „Je to provizorní náplast, která má zastavit krvácení,“ uvedl šéf italského podnikatelského svazu Confindustria Giorgio Squinzi. „Je zapotřebí vážně uvažovat o plánu pro střednědobé a dlouhodobé období,“ dodal.

Italská vláda i nadále počítá se strategickým partnerstvím Alitalie a společnosti Air France-KLM. Francouzsko-nizozemská letecká společnost je největším akcionářem italských aerolinek s podílem 25 procent. Mluvčí Air France řekl, že firma se na zvýšení kapitálu bude podílet jen za přesně stanovených podmínek.

Nejisté převzetí

Generální ředitel Air France-KLM Alexandre de Juniac je podle agentury Reuters otevřen možnosti Alitalii převzít, a zajistit si tak lepší přístup na italský trh. Není ale jisté, že by mu tento krok schválila správní rada Air France-KLM.

Alitalii zachránilo v roce 2009 před bankrotem konsorcium investorů, od privatizace už ale firma prodělala přes miliardu eur. V posledních letech Alitalia prudce snižovala výdaje, stále se však potýká s ostrou konkurencí ze strany nízkonákladových leteckých přepravců v Evropě, slabou poptávkou na domácích linkách a nedostatkem kapitálu na investice.