Dobordelu, Natvrdo a Narum. Česká firma Zoceli představila unikátní kola

Ručně vyráběná kola od brněnské značky Zoceli.

Ručně vyráběná kola od brněnské značky Zoceli. Zdroj: Zoceli

Ručně vyráběná kola od brněnské značky Zoceli.
Ručně vyráběná kola od brněnské značky Zoceli.
Ručně vyráběná kola od brněnské značky Zoceli.
Ručně vyráběná kola od brněnské značky Zoceli.
Ručně vyráběná kola od brněnské značky Zoceli.
18 Fotogalerie
Filip Kůžel
Diskuze (1)

Značka Zoceli, která vyrábí ocelová kola, přináší kousek českého humoru i do světa cyklistiky. Jejich modely jako Dobordelu, Natvrdo či Narum vyvolávají úsměvy nejen u domácího publika. Nejnovější kousek se jmenuje Vysoko, protože má zadní odpružení řešené systémem high pivot, píše Filip Kůžel z Živě.cz

High pivot podrobněji vysvětlím níže. Prozatím se spokojíme s tím, že se obvykle řeší jedním řetězem. Mozek projektu Zoceli Martin Saida použil řetězy dva a ten primární (spojuje středovou osu mezi pedály s horní kladkou) schoval do sedlové trubky. Tam je chráněný před nečistotami, vydrží déle správně namazaný a v neposlední řadě to vypadá hodně cool.

Kola Zoceli jsou ruční práce, před objednávkou si můžete říct o barvu, unikátní povrchovou úpravu, či drobné modifikace, a tak asi tušíte, že to nebude úplně levné. U rámu Vysoko svítí cenovka 99 tisíc korun, ale investice tím zdaleka nekončí – sami si musíte sehnat veškeré osazení od kol po poslední páčku na řídítkách.

Ručně vyráběná kola od brněnské značky Zoceli.
Ručně vyráběná kola od brněnské značky Zoceli.
Ručně vyráběná kola od brněnské značky Zoceli.
Ručně vyráběná kola od brněnské značky Zoceli.
Ručně vyráběná kola od brněnské značky Zoceli.
18 Fotogalerie

Co je high pivot

Po zadním kole horského kola toho chceme až příliš – aby přenášelo sílu našich nohou na podklad, aby vyrovnávalo nerovnosti a aby brzdilo. Při jízdě v terénu jdou tyto požadavky často proti sobě, a tak se kolo brání, neposlouchá a vůbec se chová neefektivně. Většinu těchto problémů řeší geometrie a pohon systému high pivot.

Když je to tak skvělé, proč nemáme high pivot už dávno na všech kolech? Protože je to drahé a těžké, takže high pivot vozí hlavně pokročilejší jezdci v těžkých terénech (právě tam se nejvíce projeví výhody systému) a hlavně při jízdě z kopce, protože tam nevadí vyšší hmotnost.

High pivot u horských kol umožňuje zadnímu kolu pohybovat se při kompresi nejen nahoru, ale i dozadu, což vede k lepšímu překonávání překážek a udržení vyšší rychlosti v náročném terénu. Systém také eliminuje pnutí řetězu a snižování účinnosti podvozku při brždění. Navíc se u tohoto systému kolečko s řetězem posouvá blíže ke středu otáčení zadní stavby, což dále zlepšuje kinematiku odpružení a snižuje vliv šlapání na chování pružení.

Vstoupit do diskuze (1)