Dostavba D8 stála zatím 6,7 miliardy korun

dálnice D8 (foto E15)

dálnice D8 (foto E15) Zdroj: 7 Jan Berounsky

Dostavba dálnice D8 přes České středohoří stála prozatím 6,707 miliardy korun. Cena dohodnutá s dodavateli stavby za celý úsek dlouhý 12,7 kilometru je téměř 12 miliard. Dojet z Prahy až do Drážďan po dálnici budou moci řidiči nejspíš nejdříve za dva roky. Práce v Chráněné krajinné oblasti České středohoří začaly v roce 2007.

Dostavbu nejdůležitější silniční tepny v Ústeckém kraji prodlužují spory s ekology, kteří napadají platnost stavebních povolení. Odklady by podle některých odhadů mohly stavbu prodražit až o miliardu korun. „K zakonzervování stavby nedošlo, ale dochází ke zpomalení procesu výstavby, což může mít vliv na zvýšení finančních nákladů, jejichž výši v tuto chvíli neznáme,“ uvedla Jana Matusová z ŘSD.

Ve smlouvě s dodavateli je podle Matusové uvedena celková nabídková cena stavby 11,722 miliardy korun včetně DPH. Závazný termín zprovoznění celé dálnice stanoven není. Odhaduje se, že by řidiči mohli poslední úsek začít využívat na konci roku 2014.

Celá dálnice D8 bude dlouhá 92 kilometrů, z toho na území Ústeckého kraje povede 68,7 kilometru. Trasa přes České středohoří je poslední, kterou musí ŘSD zprovoznit. Průtahy se nelíbí obyvatelům Lovosic, kde dálnice nyní končí, a lidem v obcích, kterými projíždějí kamiony. Po obou objízdných trasách přes Ústí nad Labem a Teplice jezdí podle odhadů přes 10 tisíc aut denně.

Poslední nedokončený úsek dálnice D8 z Lovosic do Řehlovic

Poslední nedokončený úsek dálnice D8 z Lovosic do Řehlovic.Poslední nedokončený úsek dálnice D8 z Lovosic do Řehlovic. | RSD

Ekologické hnutí Děti Země, které žaloby kvůli stavbě D8 podává, označuje za viníky průtahů úředníky. Krajský soud v Ústí nad Labem v říjnu zrušil na základě žaloby Dětí Země jedno z dílčích stavebních povolení. „Rozsudek by ale neměl mít vliv na termín dostavby D8,“ uvedl předseda hnutí Miroslav Patrik.