Dostavbu D8 brzdí odvolání ekologického aktivisty
Děti Země jsou neznámější a zřejmě nejúspěšnější bojovník proti dostavbě D8, tentokrát si ale dávají s odvoláním načas. Patrik dokument o 98 stranách ve středu ještě ani nečetl, dnes už je ale rozhodnutý se proti němu odvolat. „Už něco píšu,“ řekl dnes v 19. hodin.
Připomínky má dvojího rázu: jednak vůči studii EIA, tedy dopadům na životní prostředí, a jednak vůči samotnému povolení. V prvním případě chtějí Děti Země veřejné projednání, zda by nešla dálnice ještě postavit dlouhým tunelem pod pohořím, ve druhém jen zapracování do dokumentu. To může udělat i krajský úřad, což je odvolací instance. Konkrétně namítají, že stavební úřad nezapracoval připomínky správy CHKO k velikosti a tvaru protihlukových stěn nebo k oplocení dálnice.
Ze správních lhůt vyplývá, že i neúspěšné odvolání může zdržet stavební povolení asi o jeden až tři měsíce. „Dělal jsem předloni analýzu pro (ministra dopravy Víta) Bártu, kde jsem odhadl, že se situace vyřeší během června 2012. No, skoro jsem se trefil,“ dodal Patrik.
Krom Dětí Země už se odvolal i Studnička, obviňovaný z toho, že v minulosti vydíral odvoláními různé firmy, v jeho případě jde také o studii EIA. „Odvolání jsem dostal do ruky po půl druhé,“ citoval server iDnes.cz vedoucího stavebního úřadu v Lovosicích Petra Soldona.
Administrativní průtahy i následné soudní spory zpozdily termín dokončení dálnice už několikrát. Celkem 12,7 dlouhá část úseku přes České středohoří se začala stavět v roce 2007 a už mohla být hotová, jenže stále chybí část povolení. Jejich balík vydal lovosický stavební úřad před loňskými Vánoci a týkají se posledních pěti kilometrů trasy. Od doby, kdy nabudou platnosti, potřebují stavaři k dokončení asi 30 měsíců.
Celkem by měla stavba stát okolo 12 miliard korun a stát na ni stále může použít evropské dotace. K tomu ale potřebuje, aby se vyřešily administrativní problémy. Ministerstvo dopravy si vloni stanovilo, že o eventuálním přemístění dotací na jiné projekty rozhodne v polovině letošního roku. Čas na vyřešení administrativních problémů se proto úřadům krátí.
„Teplická“ dálnice D8 má spojit Prahu s půlmilionovou podkrušnohorskou aglomerací a dál se severem Německa. Doprava je zatím vedena po objízdných trasách směrem na Teplice a Ústí nad Labem. Podle loňského sčítání dopravy jezdilo po první trase asi 8500 aut denně, po druhé 10 tisíc.