Dráhy napadly zrušení nákupu lokomotiv Taurus antimonopolním úřadem

Vlevo je stávající EC s lokomotivou Taurus.

Vlevo je stávající EC s lokomotivou Taurus. Zdroj: ctk

České dráhy se nechtějí vzdát lokomotiv Taurus od Siemensu, které plánovaly využít v mezinárodních vlacích. Podnik se nyní odvolal proti rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který před dvěma týdny kvůli obcházení zákona zrušil smlouvu na nákup těchto strojů.

Podle antimonopolního úřadu dráhy obešly zákon o veřejných zakázkách, když kontrakt s rakouskými drahami označily za vzájemnou výměnu vozidel. ÚOHS proto smlouvu zrušil. Jenže s tímto rozhodnutím železniční dopravce nesouhlasí a podal si rozklad.

Podrobnosti k odvolání České dráhy neuvedly. V minulosti ale argumentovaly tím, že podobný způsob výměny vozidel je u železničních společností běžný.

Spor je dohrou pět let starého obchodu. ČD se dohodly s rakouskými Österreichische Bundesbahnen, že si od nich budou najímat moderní lokomotivy Siemens pro cesty přes hranice. Soutěž dráhy nevypsaly a zdůvodnily to tím, že nejde o zakázku, ale o vzájemné půjčování lokomotiv mezi českými a rakouskými drahami.

Lokomotivy měly vozit soupravy Railjet, které dráhy nedávno koupily za 2,5 miliardy korun. Celkem má mezi Českem a Rakouskem jezdit deset těchto souprav, z toho tři rakouské.

Lokomotivy Taurus řady 1216 už s railjety jezdí v Rakousku. Jde o stroj, který drží rekord ve své kategorii, když v roce 2006 dosáhl rychlosti 357 kilometrů v hodině.