„Zdá se, že tento projekt je velmi důležitý, ale především, že je zrealizovatelný. I proto musíme dát co nejrychleji připravit studii proveditelnosti,“
Sobotka připomněl, že jeho koaliční vláda slíbila zajistit studii proveditelnosti kanálu, jehož vybudování by podle některých odhadů přišlo až na stovky miliard korun. Teprve až bude studie hotová, bude podle Sobotky možné hovořit o tom, jestli je projekt efektivní a jestli na něm budou další české vlády pracovat.
Fico kanál považuje za velmi ambiciózní. „Myslím si, že není potřeba mluvit o jeho dopadu, protože by se vytvořila neuvěřitelně zajímavá dopravní infrastruktura, poměrně laciná, poměrně rychlá, která by dokázala spojit různé části Evropy,“ podotkl dnes. Sobotka poznamenal, že příprava a případná realizace projektu je otázkou desítek let.
Oba premiéři dnes mluvili také o zlepšení a zrychlení vlakového spojení mezi Břeclaví a Bratislavou nebo lepším silničním spojení mezi oběma státy. Právě na to je podle českého premiéra možné využít i evropské prostředky. Česko chce spolu se Slovenskem na EU tlačit, aby se maximálně zlepšily podmínky pro dočerpání evropských fondů z minulého období.
Schematická mapa trasy vodního kanálu s etapami a variantami:Trasy vodního kanálu Dunaj-Odra-Labe s etapami a variantami|