Hledání většího bratra: Alitalia se chce vzdát samostatnosti

Boeing 767 aerolinek Alitalia. Dálkové tratě dopravci vydělávají, potíže má na těch kratších.

Boeing 767 aerolinek Alitalia. Dálkové tratě dopravci vydělávají, potíže má na těch kratších. Zdroj: CC BY 2.0: Cliff

Podle expertů čeká leteckou dopravu v příštích letech rozsáhlá konsolidace. Italský národní dopravce Alitalia jde trendu naproti a zvažuje, že se v zájmu přežití vzdá samostatnosti.

„Trh se konsoliduje a myslím si, že Aliatalia by se měla stát součástí větší skupiny,“ prohlásil na setkání s novináři šéf aerolinek Andrea Ragnetti. Rozhodnutí ještě nepadlo, ale spojení s větším partnerem by bylo jednou z cest, jak dosáhnout vyššího zisku, dodal.

Ragnettiho vyjádření přichází krátce poté, co akcionáři aerolinek podle zdroje listu The Wall Street Journal na neveřejném zasedání schválili půjčku ve výši 150 milionů eur. Poskytnou ji větší akcionáři, kteří sami nemají finanční potíže.

Největším podílníkem v Aliatili jsou francouzsko-nizozemské aerolinky Air France-KLM, které vlastní 25 procent akcií. Další významné podíly vlastní banka Intesa Sanpaulo, výrobce pneumatik Pirelli a další velké italské podniky, které v roce 2008 vložily do záchrany krachujících aerolinek 1,1 miliardy eur.

Šéf Air France uvedl Alexandre de Juniac, že dopravce nemá v úmyslu na výšit svůj podíl v Alitalii. Firma nechala propadnout opci na nákup dalších akcií, která vypršela minulý měsíc.

Evropské aerolinky bojují na krátkých a středních tratích s konkurencí nízkonákladových dopravců jako je Ryanair či Easyjet. Někteří, jako například Air France, propustily tisíce zaměstnanců a změnily smlouvy s odbory. Další v čele s Lufthansou, SAS a Iberií se k podobným krokům chystají. „Alitalia musí najít svou cestu během několika příštích let,“ řekl Ragnetti.

V USA už konsolidace běží

Vlnou slučování v posledních měsících a letech prošly americké aerolinky. Došlo například ke sloučení aerolinek United a Continental, v posledních dnech vrcholí jednání o spojení US Airways a American Airlines, které spolu vytvoří největšího leteckého dopravce světa. Evropa je zatím v tomto trendu pozadu.

Ragnetti mluví o hledání většího partnera navzdory tomu, že se Alitalii opět začíná dařit. Ve třetím čtvrtletí minulého roku oznámila zisk 27 milionů eur a růst tržeb o čtyři procenta na 1,13 miliardy eur.

Italská média spekulují o tom, že o převzetí Alitalie by mohl mít zájem Aeroflot. Jeho mluvčí to ale odmítl. Ruský dopravce patří stejně jako Alitalia a Air France-KLM do asociace aerolinek Skyteam.

Jiří Pos: Největší potenciál růstu mají lety z Prahy na východ