Investice pro Forresta Gumpa

Letadlo

Letadlo

Kolem půl milionu dolarů ročně na jednom stroji se dá ušetřit instalací silného elektromotoru do předního kola dopravních letounů. Alespoň takovou vizi má společnost WheelTug registrovaná na Gibraltaru.

Převratné elektromotory testuje společnost mimo jiné na pražském ruzyňském letišti. Jedním z jejích manažerů je bývalý vojenský pilot, náměstek ministra obrany a posléze výkonný ředitel strategického plánování a rozvoje Českých aerolinií Jan Váňa.

Současné dopravní letouny neumějí samy couvat a s mnoha pohyby po letištní ploše jim musejí pomáhat tahače. Pořizovací cena takového stroje se však pohybuje od pěti do deseti milionů korun. Letadla s vynálezem firmy WheelTug tahač nepotřebují.

Na projektu participují Letiště Praha a Řízení letového provozu. Testování se v roce 2010 provádělo i na boeingu Travel Servisu na ruzyňském letišti, kde se ještě používal externí zdroj napájení. V létě letošního roku pak finišovalo na boeingu společnosti Germania, v němž už byl použit prototyp napájený z APU. „Nejprve byly provedeny testy, kdy jsme měřili parametry, jakých by mělo toto zařízení dosahovat. Na základě výsledků pak byl vyroben prototyp, který tu byl na testování. Teď už by to mělo směřovat k certifikaci a výrobě,“ popisuje Libor Kurzweil z Prague Airport Consulting.

Úsporný elektromotorÚsporný elektromotor

WheelTug představuje technologii silného elektromotoru, který se dá použít i v automobilovém průmyslu nebo na železnicích. Foto - Euro

„Je to extrémně silný elektromotor, který je zmenšený a má z nuly otáček obrovský tah. Myšlenka, jak pohybovat letadlem, které jezdí po zemi bez strašně neefektivního využití hlavních motorů, existuje už dlouho. Ale ještě nikomu kromě nás se nepodařilo tento projekt realizovat. My jsme s letadlem schopni jezdit do padesáti kilometrů v hodině, což na letišti stačí, tam nemusíte svištět stopadesátkou,“ tvrdí Jan Váňa.

Přestože se jedná o vynález, který zatím není oficiálně homologován, natož aby se prodával, zájem o něj je prý obrovský. Firma WheelTug už získala objednávky na 285 letadel. Ozvaly se Alitalia, KLM, Onur Air, Jet Airways, El Al Israel Airlines nebo Israir Airlines.

Více se dočtete v aktuálním vydání týdeníku Euro