Jak ušetřit za tankování třikrát? Karty, auto a řidič

Benzinka - ilustrační foto

Benzinka - ilustrační foto Zdroj: Jan Hrouda, Euro

Klesající ceny pohonných hmot prolomily na konci loňského roku psychologickou hranici třiceti korun. Teď už však ceny opět rostou a odborníci předpovídají další zdražování. Moderní řidič však dokáže ušetřit až několik korun na litru, firma v součtu i desetitisíce korun za měsíc. K úspoře jim pomůžou tankovací karty, šikovný šofér nebo správně vybrané a nahuštěné pneumatiky.

K úsporám mohou řidičům pomoci tankovací karty, se kterými mohou na určených pumpách bezhotovostně platit za palivo. Ne všechny podobné nabídky jsou ale výhodné. Pozor je třeba dát na skryté poplatky i výhody odstupňované například podle množství natankovaných pohonných hmot.

Pozor: některé kartové programy dokonce tankovaní zdražují

„Některé kartové programy dokonce tankovaní zdražují: zákazník nedostane na pumpě žádnou slevu, a dokonce musí za účast v programu platit buď měsíční poplatek, nebo přirážku ke každému litru. Překvapivé je, že toto řada uživatelů vůbec netuší,“ varuje šéf Unie nezávislých petrolejářů ČR Ivan Indráček.

Pozor se musí dávat i na smluvní podmínky, kdy některé společnosti podmiňují získání slev například minimálními tankovacími limity. Řidič či firma si pak musí udělat tak zvanou selekci na míru. Některé nákupní aliance naopak sdružují jednotlivé členské firmy tak, aby i společnosti čerpající měsíčně jen malé objemy dosáhly na výrazné slevy.

„Pro získání slev na tankování se členové naší nákupní aliance nemusejí dostat na nějakou minimální úroveň tankování ani se k ní zavázat. Naši členové totiž dohromady měsíčně tankují přes 300 tisíc litrů pohonných hmot, a slevu 1,20 korun na litr dostávají všichni členové, včetně firem, které mají výtoč pouze pár set litrů měsíčně,“ vysvětluje generální ředitel nákupní aliance Axigon Damir Duraković.

I dálnici se dá tankovat levněji

Velký vliv na výši částky na účtence za pohonné hmoty má i lokalita, kde řidiči tankuji. Na pumpách u dálnic ceny bývají i o více než čtyři koruny na litr vyšší než jinde. Důvody? Menší konkurence, vyšší náklady pumpařů na fungování v exkluzivní lokalitě i jednoduchý kalkul, že řidič, kterému dochází benzín, kvůli tomu nebude chtít sjíždět z dálnice.

Řešením je využití plošných cen, které nabízejí někteří poskytovatelé tankovacích karet. Zpravidla se jedná o výhodu určenou pouze pro velké dopravní společnosti, ale členstvím v nákupní alianci si na tuto výhodu dnes mohou „sáhnout“ i živnostníci a malé firmy. Řidič pak za pohonné hmoty zaplatí všude stejně, bez ohledu na místo.

Prioritou je auto samotné

Kdo chce ušetřit na palivu, měl by se však nejprve zaměřit na samotné auto. Zásadní roli hrají pneumatiky, neboť uspořit se dá už jejich výběrem. Nejdůležitější je u nich parametr zvaný valivý odpor. Každá nová pneumatika jeho označení nese na štítku, kde je valivý odpor hodnocen písmeny A až G.

Rozdíl mezi nejlepším a nejhorším hodnocením přitom dělá i 0,66 litru paliva na 100 ujetých kilometrů. A nejen z hlediska bezpečnosti, ale i spotřeby není dobrý nápad vyrazit v létě na zimních pneumatikách. Ty jsou totiž vyrobeny z měkčího materiálu a jízda na nich při vysokých teplotách může zvýšit spotřebu až o 10 procent.

Výrazně prodražit se přitom může i zdánlivý detail – podhuštěné pneumatiky. Podle zkušeností expertů zvedá snížení tlaku o 1 bar spotřebu automobilu o celých šest procent. Nahuštění pneumatik se tak bohatě vyplatí jednou měsíčně kontrolovat.

I řidič to má ve svých rukou

Odborníci navíc upozorňují, že řidiči mohou dobře uspořit též stylem jízdy. Na takzvaný ecodriving existují i v Česku speciální kurzy. Nejnižší spotřeby totiž osobní automobily dosahují při cestovní rychlosti 80 až 100 km/h.

Proto je rozumné zvážit, zda se vyplatí jet například o 20 km/h rychleji a ušetřit tak sice minuty času, ale projet více peněz. A jsou i další pravidla. Čím méně náhlého brzdění a zrychlování, tím lepší spotřeba.

Je také dobré vědět, že například otevřená okna zvyšují spotřebu v rychlostech nad 80 km/h o pět procent každých 100 kilogramů nákladu naopak o 10 procent a jízdní kola převážená v nosiči na střeše o nečekanou třetinu.

Ceny u pump porostou dál

Zatímco v minulých měsících si řidiči užívali nízkých cen pohonných hmot, teď už křivka zachycující průměrné ceny zase roste. A podle analytiků bude zdražování nějakou dobu pokračovat.

Ceny pohonných hmot v Česku i v uplynulém týdnu opět stouply. Růst ale oproti předchozímu týdnu podle údajů firmy CCS o polovinu zpomalil. Nejprodávanější benzin Natural 95 zdražil o sedm haléřů na 32,70 koruny za litr a nafta o pět haléřů na 32,30 koruny.

„Očekáváme do konce května mírné zdražování cen pohonných hmot, přičemž další vývoj se bude odvíjet podle situace na trhu. Do konce května je možný růst ceny benzínu nad 33 korun za litr ze současných 32,50 Kč za litr. Nafta by měla zdražit obdobně,“ odhadla analytička Eva Mahdalová z firmy Colosseum.

Souhlasí s ní i hlavní ekonom finanční skupiny Roklen Lukáš Kovanda: „Nyní jde o to, zda stabilizace a růst cen ropy, který pozorujeme, je přechodným jevem, nebo bude poptávka po surovině naopak silnější trvaleji. Pro to hovoří zvýšený apetit po ropě v Číně, v Indii, ale i v ekonomicky oživující Evropě. Jak známo, při růstu cen ropy na sebe zdražování pohonných hmot nenechává dlouho čekat, což momentálně pozorujeme.“