Jančurova Student Agency spojí Prahu s Mostem a Chomutovem

Student Agency

Student Agency Zdroj: profimedia.cz

Konkurence v cestování na sever Čech se rozroste. Autobusový dopravce Student Agency se chystá na přelomu dubna a května otevřít linku z Prahy do Chomutova a Mostu. Letos už společnost zavedla spoje z Brna do Zlína a v polovině dubna se rozjedou autobusy z Brna do Českých Budějovic.

Expanze žlutých autobusů bude dál pokračovat. Na podzim chce dopravce otevřít další linky, destinace však ředitelka autobusové dopravy Ivana Kašická nesdělila. Frma už bude obnovovat vozový park pouze autobusy ve stylu Fun and Relax.

Za poslední rok byla společnost v rozšiřování linek velmi aktivní, podobně rychlý rozvoj zaznamenala jen při příchodu na trh před devíti lety. Na podzim spustila anketu, kde by cestující chtěli otevřít novou linku. Kromě tří již zmíněných se v první pětici umístilo také spojení z Brna do Liberce a z Brna do Hradce Králové, případně také do Šumperka a Jeseníku. „O těch ale neuvažujeme. Například do Liberce je velmi dobré spojení přes Prahu,“ vysvětlila Kašická.

Pro otevření nové linky je klíčová dopravní infrastruktura, nejlépe tedy dálnice. „Dlouhodobou vizí je otevírat expresní spojení dvou měst, které bude konkurencí automobilové dopravě a bude na trhu nejrychlejší,“ řekla Kašická. Budoucnost ovlivní i postupné rozšiřování vlakové dopravy, což může otevřít možnosti regionální obslužnosti.

Posilování linek

Některé linky by také mohla společnost posílit, podobně jako tu nejvytíženější z Brna do Prahy. „Uvažujeme, že v létě posílíme linku z Prahy do Českých Budějovic a Českého Krumlova a z Prahy do Vídně,“ uvedla Kašická. Průměrná obsazenost spojů se pohybuje okolo 90 procent. Minimální požadavek na rentabilitu linky je obsazenost na hranici 70 procent.

Růst skupiny Student Agency (tržby v miliardách korun)Růst skupiny Student Agency (tržby v miliardách korun) | ctk, mediafax

Student Agency momentálně provozuje 125 autobusů, na přelomu května a června obdrží 20 nových. Průměrné stáří autobusů je zhruba 2,5 roku. „Počítáme s tím, že už budeme nakupovat jen autobusy s konceptem Fun and Relax. Nechceme jít technologicky zpět, přestože tyto vozy jsou o milion korun dražší než běžné,“ řekla Kašická. V těchto autobusech mají cestující každý vlastní dotykovou obrazovku, na níž lze sledovat filmy, některé televizní kanály či poslouchat hudbu. „Chceme tento koncept dále rozvíjet, momentálně jej nevyužíváme na 100 procent. Uvažujeme, že nový software umožní nahrávat různé aplikace nebo třeba výukové programy,“ plánuje ředitelka.

Autobusy Student Agency loni převezly pět milionů cestujících, což je meziroční nárůst o devět procent. Společnost spolupracuje také s Deutsche Bahn a jezdí se svými autobusy na linkách z Prahy do Norimberku a do Mnichova. V roce 2011 činily výnosy z autobusové dopravy 964 milionů korun.