Jednání o mýtném uvízla. Kapsch netuší, co po něm stát žádá

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: 7 Jiri Kotatko

Společnost Kapsch, která provozuje mýtný systém, má obavu o další pokračování tendru na výběr mýtného po roce 2016. Ministerstvo po čtyřech měsících diskuse o součinnosti zatím neuvedlo, co po firmě chce, řekl ředitel tuzemského Kapsche Karel Feix.

„My s firmou Kapsch jednáme. Ta jednání samozřejmě nejsou jednoduchá,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok. Jednání podle Ťoka ovlivňuje i to, že ministerstvo nemá na danou problematiku tolik odborníků, které má firma Kapsch.

„Já bych k tomu chtěl poznamenat, že mi přijde velmi zvláštní, že dodavatel státu, v tomto případě konsorcium Kapsch má tak výraznou potřebu v médiích upozorňovat, jak dobře nebo nedobře se jim se státem jedná,“ uvedl Ťok.

On sám prý nemá potřebu chodit do médií a říkat, co Kapsch udělal nebo neudělal. S Feixem si již prý několikrát řekli, že pokud bude mít nějaké připomínky, má na ministra telefon, může mu zavolat a sejít se s ním.

Podle Feixe se při jednání s ministerstvem zadrhl hned první krok, kterým je dohoda o součinnosti s Kapschem při předání systému novému potenciálnímu provozovateli. Od dubna úřad nedokázal říci, co konkrétně po stávajícím provozovateli vlastně chce, řekl Feix.

Kolik proběhlo schůzek?

Místo intenzivního vyjednávání, které na jaře slibovalo ministerstvo, se zástupci Kapsche s ministerskou expertní skupinou setkali pouze čtyřikrát. Jednání se poměrně brzy zastavila na otázce, jak má požadovaná součinnost Kapsche vypadat. „Oni měli představu, že my znajíce ten systém jim řekneme a poradíme jim, jak mají postupovat,“ uvedl Feix.

To ale společnost odmítla. Pokud by Kapsch připravoval podmínky přechodu na nového provozovatele pro ministerstvo, znamenalo by to pro něj diskvalifikaci z připravovaného tendru na další tříletý provoz systému, dodal Feix.

Podle ministerstva dopravy se ale schůzek odehrálo víc, úřad uvedl že jich bylo minimálně deset. Podle informací ČTK se ale u čtyř pořizoval záznam a šlo o oficiální setkání Kapsche s ministerským expertním týmem. „Přijde mi zvláštní, že má současný provozovatel potřebu veřejně komentovat jednání se státem. Pokud cítí firma Kapsch problém, může mi pan Feix kdykoliv zavolat,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Přestože průtahy hrají Kapschi jakožto současnému provozovateli systému do karet, firma se obává toho, aby nebyla obviňována z průtahů a z toho, že s ministerstvem nespolupracovala dostatečně, uvedl Feix.

Kapsch netuší, jak dlouho by měl nového provozovatele školit, nebo jak dlouho bude za výběr mýtného odpovídat a od kdy bude za provoz odpovídat nový provozovatel

Pokud ministerstvo dopravy nestihne vypsat otevřené výběrové řízení, bude muset stát se současným provozovatelem uzavřít dohodu na pokračování stávajícího kontraktu bez soutěže.

Ministerstvo dopravy už dříve připustilo, že jeho vlastní expertní tým připravit pravidla součinnosti s Kapschem nedokáže. Do hry se tak opět vrátil tendr na externího mýtného poradce.

„Já obecně proti manažerovi nejsem. Když se podívám, jaké máme personální obsazení na ministerstvu, tak to pravděpodobně nutné stejně bude,“ komentoval požadavek koaličních partnerů na externího poradce již dříve ministr Dan Ťok. Předchozí výběrové řízení na mýtného poradce, které ministerstvo dopravy nedotáhlo do konce, ale trvalo od vypsání do svého zrušení osm měsíců.

Kapsch tak podle Feixe dodnes netuší, jak dlouho by měl nového provozovatele školit, nebo jak dlouho bude za výběr mýtného odpovídat a od kdy bude za provoz odpovídat nový provozovatel. Případná penále za výpadky výběru přitom jsou značná. Smlouva mluví o náhradě ušlého mýta a dalších škodách, přitom jen na mýtném jde denně o 25 až 30 milionů korun denně, dodal Feix.

Opakuje se květnová situace

Kapsch si na nečinnost ministerstva dopravy stěžoval už na konci května, kdy po první formální schůzce mezi zástupci státu a firmy následovala zhruba měsíční odmlka. Podobná situace je podle společnosti i nyní.

Elektronické mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy na základě desetiletého kontraktu Kapsch. Celkem je v systému zaregistrováno zhruba 830 tisíc kamionových palubních jednotek.

Za loňský rok se na mýtném vybralo 8,7 miliardy korun, celkem k červenci šlo o částku převyšující 63,5 miliardy korun. Z toho stát Kapschi a jeho subdodavatelům za služby a vybudování systému zaplatil 16,3 miliardy korun bez DPH.