Jez na Labi v Děčíně by mohl stát v roce 2025, míní Ťok

rejdařův sen. Takto by měl podle plánů Ředitelství vodních cest vypadat úsek Labe pod Děčínem, který je poslední neregulovanou částí řeky od soutoku s Vltavou.

rejdařův sen. Takto by měl podle plánů Ředitelství vodních cest vypadat úsek Labe pod Děčínem, který je poslední neregulovanou částí řeky od soutoku s Vltavou. Zdroj: Foto RVC

Plavební stupeň na Labi v Děčíně by mohl stát v roce 2025. Řekl to ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) po prvním představení nové dokumentace vlivu stavby na životní prostředí (EIA) veřejnosti. Debata o splavnění Labe pomocí jezů se vede přes 20 let. Význam jediné vodní cesty k moři je podle ministra nejen pro lodní dopravu, ale i vodohospodářský.

Dokumentaci bude posuzovat ministerstvo životního prostředí už potřetí. V minulosti se zvažoval jeden jez na Děčínsku a jeden nedaleko Ústí. „Varianta jednoho jezu je varianta kompromisu, abychom životní prostředí příliš nezatížili,“ řekl ministr.

Zabránit stavbě by podle Ťoka neměl ani krok Evropské komise, která nedávno rozhodla o zahájení řízení s ČR pro porušení evropského práva. Důvodem je, že vláda nezařadila na seznam evropsky chráněných území mimo jiné údolí Labe u Hřenska. „Další kroky v této věci budou na vládě. Myslím, že lze obojí skloubit dohromady,“ řekl Ťok ve společenském domě Střelnice zhruba dvěma stovkám lidí, většinou zastánců jezu.

Nová Evropsky významná lokalita Porta Bohemica měla navázat na lokalitu Labské údolí, návrh ale podle předkládací zprávy kvůli záměru výstavby Plavebního stupně Děčín rozporovala tři ministerstva, Ústecký kraj a například i Svaz měst a obcí.

Proti stavbě děčínského jezu protestují české i německé ekologické organizace. Ministr dnes řekl, že by byl rád, kdyby k otázce jezu bylo vyhlášeno obecní referendum. „Ti lidé, kteří jsou dušeni exhalacemi z přemíry aut, které stojí kolem nich, kteří jsou zatíženi nákladní dopravou, která nemůže být převedena na vodu, by měli být slyšeni stejně jako ti, kteří halasně říkají, jak musíme chránit každý živočišný druh a trochu zapomínáme na člověka,“ řekl ministr.

Jednoznačně podporujeme stavbu jezu a odmítáme vyhlásit evropsky významnou lokalitu Porta Bohemica

Děčín o referendu podle primátorky Marie Blažkové nikdy neuvažoval. „Pro město je to velmi důležitá stavba, ale město nebude jez stavět, je to otázka státu,“ řekla. „Je to zbytečná věc,“ dodala. Kdyby bylo referendum vyhlášeno, primátorka věří, že by většina volila variantu stavby jezu. „Ale za těch 20 let spousta lidí na toto téma rezignovala,“ uvedla Blažková.

Plavební stupeň Děčín zajistí splavnost Labe do Děčína téměř po celý rok, kdy za stejných průtoků v řece bude podle Ředitelství vodních cest (ŘVC) možné lodě nakládat na ponor zhruba o 40 centimetrů vyšší než nyní. Dolní tok Labe je nesplavný průměrně třetinu roku. Náklady na stavbu jsou podle investora čtyři miliardy korun a další dvě miliardy bude stát vodní elektrárna na jezu. Návratnost investice ŘVC spočítalo na 15 let.

Čeští a němečtí zákonodárci se v únoru shodli, že mají zájem na zajištění splavnosti Labe po 345 dní v roce. Čeští představitelé chtějí do konce června připravit návrh, který by se mohl stát základem mezistátní smlouvy o užívání Labe.

Stavbu jezu dlouhodobě podporuje Ústecký kraj. Dnes to zopakoval při debatě hejtman Oldřich Bubeníček (KSČM). „Jednoznačně podporujeme stavbu jezu a odmítáme vyhlásit evropsky významnou lokalitu Porta Bohemica,“ uvedl Bubeníček. Stejné stanovisko má město Děčín.

Problematický úsek mezi Děčínem a Ústím chce ŘVC vyřešit pomocí pouštění vln a rozkládání zboží na více plavidel. K dokumentaci EIA ministerstvo životního prostředí musí vypracovat posudek. Veřejná debata se povede i v Německu. Schvalovat dokumentaci by ministerstvo podle investora mohlo zhruba za rok a půl, poté by následovalo územní řízení.