Jízda po D3 bude do konce roku zdarma, kvůli zúžení

Stavba dálnice D3 finišuje

Stavba dálnice D3 finišuje Zdroj: Jan Sindelar

Stavba dálnice D3 finišuje
Stavba dálnice D3 finišuje
Stavba dálnice D3 finišuje
Stavba dálnice D3 finišuje
Dálnice D3
5
Fotogalerie
Je to momentálně největší dálniční stavba v republice. Laik by přitom při pohledu na rozestavěnou dálnici D3 u Tábora jen těžko uvěřil, že za měsíc zde budou proudit desítky tisíc aut. Na řadě míst stále chybí asfalt, svodidla, dodělané nejsou mosty, přechody pro zvěř, dopravní značení, protihlukové stěny nebo nájezdy.

Pětadvacetikilometrové staveniště, které se táhne až k Veselí nad Lužnicí a ve finále spolkne přes 14 miliard korun, dnes navštívil ministr dopravy Zbyněk Stanjura. A ten si pochyby o dodržení termínů nepřipouští. Největší letošní přírůstek české dálniční sítě se podle něj řidičům otevře 28. června, tedy ještě před prázdninovou sezonou.

„Já jsem z Moravskoslezského kraje a viděl jsem, jak se přibližovala D1 k Ostravě, takže mě to vůbec neděsí. My jsme tam měli zprovozněné úseky v horším stavu,“ řekl deníku E15 ministr. Šéf Ředitelství silnic a dálnic David Čermák přitom uznává, že objem zbývajících prací je stále velký. „I proto jsme dnes tady na inspekci,“ řekl Čermák. Vzkaz stavebním firmám v čele se Strabagem je jasný, žádný odklad se nepřipouští. I proto na dálnici panuje o poznání čilejší stavební ruch než na jiných stavbách.

Kromě šibeničního termínu jsou ale s jihočeskou dálnicí spojeny i další háčky. Na dálnici navazuje dálniční obchvat Tábora, kde ovšem po otevření nového úseku vznikne dopravní špunt. Vozidla se zde budou muset vejít do dvou pruhů, neboť včas se podařilo zrekonstruovat pouze polovinu obchvatu ve směru na Prahu. Obnovu druhé poloviny totiž zdržel spor ŘSD s majiteli prodejny motocyklů o dálniční sjezd.

Mezi hotovými 15 kilometry dálnice na sever od Tábora a novým úsekem na jih do Veselí tak vznikne úzké hrdlo. S jeho odstraněním počítá stát až v listopadu. A to je důvod, proč ministr dnes oznámil, že až do konce roku nebudou osobní auta pro jízdu po D3 potřebovat dálniční známky.

Kdo si známku koupil v předstihu právě kvůli D3, tak prodělal. Státní fond dopravní infrastruktury totiž letos hlásí výrazně vyšší výnosy za dálniční kupony, a mimo jiné to připisuje právě chystané otvíračce „dé trojky“. Dálnice každopádně výrazně urychlí cestu z Prahy na jih a opačně, neboť obchvátí hustě osídlenou aglomeraci pod Táborem. Uleví se například Plané nad Lužnicí, kde se denně tvoří dlouhé kolony. D3 má patřit k nejdelším českým dálnicím, zatím je však nejkratší.

O její výstavbě se uvažuje 70 let, poprvé se koplo před dvaceti lety na krátkém úseku u Tábora. Pak byl však projekt dlouhá léta u ledu. V posledních letech se ale D3 úředníkům hodí k utrácení evropských peněz, které nelze uplatnit na jiné projekty, třeba problematickou D8. Ještě letos by se proto D3 měla začít stavět dále z Veselí nad Lužnicí a také u Českých Budějovic.

Spor o sjezd
Rekonstrukci u Tábora komplikuje spor o sjezd, který vede k prodejně motocyklů podnikateů Pavla Bratránka, Petra Bratránka a Milana Stupariče. Jádro sporu spočívá v tom, že stát po rekonstrukci dálničního obchvatu Tábora se sjezdem nepočítá. Podnikatelé ho však vyžadují, podle nich jde o jedinou přístupovou cestu. Podle státu byl ale tento sjezd pouze dočasný. Problém ovšem je, že táborský úřad zkolaudoval stavbu motocentra jako trvalou. „Byla to jednoznačně chyba stavebního úřadu v Táboře. A když někdo udělal chybu, tak musí nést následky,“ řekl v pátek ministr dopravy Zbyněk Stanjura. Podle něj by tak případné odškodnění podnikatelům mělo platit město Tábor. Prioritou ale podle ministra je nalezení jiné přístupové cesty. Jedna taková zezadu přes pole je skutečně v katastru zanesena, v reálu ale není zatím příliš použitelná. Stát chce do listopadu dálnici zrekonstruovat bez ohledu na spor. Sjezd podle Stanjury nepřichází v úvahu.