Kapsch: Mýtný tendr se do konce roku nestihne

Mýtná brána

Mýtná brána Zdroj: Jan Rash/Euro

Provozovatel českých mýtných bran Kapsch zpochybnil harmonogram ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) pro přípravu tendru na provoz mýtného systému. Podle firmy je nereálné dosáhnout dohody o předání informací k systému a spolupráci Kapsche s potenciálním novým provozovatelem do konce letošního roku. Stát přitom součinnost společnosti potřebuje, protože je nezbytnou podmínkou pro zahájení samotné soutěže na další tříletý provoz systému.

„Už na jaře jsme stát a veřejnost upozorňovali, že jednání o dohodě mohou být dlouhá a technicky i právně komplikovaná. Vycházíme z našich zkušeností z obdobných mýtných projektů v zahraničí,“ uvedl obchodní ředitel tuzemského Kapsche Karel Černý. Od dubna, kdy se se společností scházela ministerská pracovní skupina, se podle něj nedohodlo prakticky nic.

Podobné je to i v případě poradenské společnosti Deloitte, kterou ministr dopravy Ťok pověřil dohodu s Kapschem vyjednat. Přestože smlouvu za 52 milionů korun korun úřad s firmou Deloitte podepsal již před měsícem, žádné setkání se mezi oběma společnostmi dosud neuskutečnilo.

„Jednání o součinnosti probíhají a mrzí nás, že Kapsch má v poslední době potřebu je zpochybňovat, obzvlášť v situaci, kdy ministerstvo řeší problémy se špatně nastavenou smlouvou z roku 2006, o které Kapsch nepochybně dobře ví,“ reagoval ministr Ťok. Zopakoval, že vypsání otevřeného výběrového řízení je pro ministerstvo prioritou a že věří, že současné kroky Kapsche nejsou motivované obavou, že by mohl o lukrativní zakázku přijít.

Smlouva končí příští rok

V přípravě mýtného tendru nicméně nemá ministerstvo času nazbyt, protože nového provozovatele vzešlého z výběrového řízení potřebuje najít do konce příštího roku, kdy smlouva s Kapschem vyprší. Dosud úřad společnosti Kapsch předal pouze soupis citlivé dokumentace, se kterou bude chtít nakládat ještě před koncem příštího roku. „Otázkou spolupráce Kapsche a nového potenciálního provozovatele během přechodového období, která je technicky velice náročná, se vyjednávací týmy ještě ani nezačaly zabývat,“ dodal Černý.

Reálnost ministerského harmonogramu nedávno podle informací ČTK zpochybnila i společnost Deloitte. Poradenská společnost měla ministerstvu dopravy předminulý týden představit vlastní pracovní harmonogram, který předpokládal uzavření dohody s Kapschem na květen příštího roku. Tento termín jako reálný vidí i společnost Kapsch, doplnil Černý.

Nový provozovatel do října

Na zajištění součinnosti s Kapschem nicméně závisí i další kroky připravovaného tendru. V prvním kvartálu příštího roku chtěl úřad vypsat na další provoz mýtného systému výběrové řízení s tím, že smlouvu s jeho vítězem chce podepsat napřesrok v říjnu. Pokud by se ale celý tendr posunul o několik měsíců, nezbyl by čas pro přípravu vítěze soutěže na provoz mýta. Původně měl mít nový provozovatel na zácvik se systémem čas zhruba tři měsíce.

Elektronické mýtné se v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. V systému je zaregistrováno zhruba 830 tisíc kamionových palubních jednotek. Za loňský rok se na mýtném vybralo 8,7 miliardy korun, letos k červenci více než 63,5 miliardy. Z toho stát Kapschi a jeho subdodavatelům zaplatil 16,3 miliardy korun bez DPH. Nečinnost státu přitom společnosti Kapsch nahrává. Pokud se tendr nestihne, je reálné, že ministerstvo dopravy bude muset firmě kontrakt prodloužit bez soutěže.