Kdo má vybírat mýtné místo Kapsche? Ťok vypíše přímou zakázku

Mýtná brána na plzeňské dálnici D5 u Berouna.

Mýtná brána na plzeňské dálnici D5 u Berouna. Zdroj: Rasch Jan/Euro

Vláda ve středu večer schválila krizovou variantu výběru mýta po konci letošního roku, kdy vyprší smlouva se současným provozovatelem systému, firmou Kapsch. Ministerstvo dopravy vypíše přímou zakázku, o Kapschi se rozhodnutí vlády nezmiňuje. Mluvčí resortu Tomáš Neřold řekl, že podle usnesení vlády má ministerstvo zabezpečit provoz "prostřednictvím přímého zadání takovému subjektu, který bude splňovat zákonné požadavky pro tuto zakázku".

Zároveň bude ministerstvo pokračovat v přípravě technologicky neutrální soutěže tak, aby byla nachystána nejpozději v polovině roku 2017.

„Ministerstvo dopravy již vyhlásilo v této věci svůj záměr na výběr poradce a fakticky tím tento proces odstartovalo,“ uvedl Neřold. „Je to cesta, jak se vypořádáme s námitkou, že musíme mít vypořádány všechny subjekty,“ doplnil na tiskové konferenci po jednání vlády ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Připomněl, že nabídku na provoz mýta po konci letošního roku státu dala také slovenská společnost SkyToll. „Vyhodnocujeme ji,“ dodal.

Ministerstvo dříve připustilo, že na otevřené výběrové řízení na nového provozovatele mu už nezbývá čas a že jedinou možností je prodloužit smlouvu se stávajícím provozovatelem. To má ale i svá rizika. Především se ministerstvo obává, že mu zadání výběru mýta bez soutěže nepovolí Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Jedním z požadavků Kapsche bylo například to, aby jej stát zbavil plné odpovědnosti za výběr mýta pro období, na které odtajní technická řešení fungování mýtného systém

„ÚOHS může konstatovat nezákonné prodloužení smlouvy tím, že nespatřuje technické důvody odůvodňující využití jednacího řízení bez uveřejnění s možností uložení zákazu plnění ze smlouvy,“ uvedlo v materiálu ministerstvo.

To chce zadání bez soutěže zdůvodnit právě technickými problémy, konkrétně chybějící dohodou s Kapschem o spolupráci při předání systému novému provozovateli. O dojednání této smlouvy se stát snažil od loňského dubna, nyní ale přiznal, že podmínky rakouské společnosti splnit nemůže.

Jedním z požadavků Kapsche bylo například to, aby jej stát zbavil plné odpovědnosti za výběr mýta pro období, na které odtajní technická řešení fungování mýtného systému. Tyto informace stát potřeboval pro přípravu soutěže a zároveň je plánoval předat ostatním zájemcům pro zpracování soutěžních nabídek.

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo více než 67 miliard korun. Za loňský rok to bylo 9,7 miliardy korun. Za stavbu a provoz systému stát firmě Kapsch a jeho subdodavatelům platí zhruba pětinu vybrané částky.

Ondřej Zaoral: Největší benefity z kvalitních silnic mají bohatší lidé