Konkurence nechce přispívat České poště na služby

„Co je to za liberalizaci, která konkurenci fakticky zlikviduje,“ řekl Petr Angelis z Asociace alternativních poštovních operátorů. Jde o to, že podle nové úpravy se mají všechny poštovní firmy skládat České poště na takzvané čisté náklady. To jsou náklady, které poště vznikají kvůli povinnosti poskytovat základní, byť třeba nerentabilní, servis. Ostatní operátoři tuto povinnost mít nebudou.
Čisté náklady představují fakticky rozdíl mezi ziskem skutečným a teoretickým, který by pošta vykazovala bez zmíněné povinnosti. Významnou roli zde bude hrát Český telekomunikační úřad. „Provozovatelé mají povinnost přispívat na účet v případě, že držitel poštovní licence uplatní žádost o úhradu čistých nákladů a úřad uzná jeho nárok oprávněným,“ řekl mluvčí ČTÚ František Malina.
Podle něj nelze vznik čistých nákladů vyloučit, jejich výše by ale prý měla být minimální. Spekuluje se o různých číslech, parlamentem kolovalo jako maximální číslo 1,8 miliardy korun. Z toho by si ale drtivou většinu, kolem 98 procent, musela uhradit Česká pošta sama. Na ostatní by tak zbylo zhruba 36 milionů.
„Poštovní sektor je málo ziskový, marže se pohybuje okolo tří procent. Vezměte si, že Česká distribuční měla loni zisk 30 milionů,“ uvedl Angelis. Další firmou, která by musela přispět, je Mediaservis. Seznam ale nemusí být úplný, otázka je, zda do plátců fondu nebudou zařazeni i takzvaní balíkáři, tedy například DPD nebo TNT Express. Prováděcí vyhláška o výpočtu čistých nákladů nyní koluje mezi dotčenými rezorty.
Čtěte také:
Hrabe, hrabe poštovský panáček
Alternativním pošťákům například vadí i fakt, že by nebyli účastníky správního řízení na ČTÚ. Podle mluvčího pošty Iva Mravinace jsou nyní všechna čísla pouhé hypotézy.
Noví poštovní hráči cílí na firmy
V lednu příštího roku padne monopol České pošty na zásilky o hmotnosti nižší než 50 gramů. Soukromníci tak získají možnost vstoupit na trh, který má odhadem hodnotu sedm miliard korun. Většina tržeb pochází od firemních klientů. Právě na ty alternativní pošťáci cílí. Podle předpokladů Asociace alternativních poštovních operátorů uberou České poště kolem pěti procent komerčních zásilek.