Krize na evropském nebi trvá, levná konkurence posiluje

Francouzsko-nizozemský gigant za první čtvrtletí vykázal provozní ztrátu 530 milionů eur (13,59 miliardy korun), tržby meziročně stouply z 5,65 miliardy eur na 5,72 miliardy eur. Aerolinky toho ale dosáhly plošným zdražením letenek.
Šéf aerolinek Jean-Cyril Spinetta už dříve prohlásil, že letos zřejmě k žádnému zlepšení hospodaření společnosti nedojde a to především kvůli kolísavým cenám paliva a nejistotě ohledně vývoje globální ekonomiky.
Nedaří se ani německé Lufthanse. Provozní ztráta se meziročně nezměnila a zůstala na 300 milionech eur (7,69 miliardy korun), čistá ztráta ovšem stoupla o 17 procent na 459 milionů eur. Tržby zůstaly stejné, dosáhly 6,6 miliardy eur. Obě firmy procházejí bolestivou restrukturalizací, která zahrnuje propouštění a rušení ztrátových linek.
Na rozdíl od svého francouzského rivala ale Lufhansa vidí budoucnost pozitivně. Firmě se podařilo ukončit spor s odborovým svazem Verdi, který vyvolal několik stávek pozemního personálu, a očekává tak, že na konci tohoto roku dosáhne provozního zisku blízko jedné miliardy eur. Dopravce ale ještě čeká jednání s odbory pilotů, kteří od zaměstnavatele očekávají lepší nabídku.
Norwegian trápí pomalé továrny
To nízkonákladoví dopravci řeší jiné zcela potíže, a to kde získat dost nových letadel, aby mohly uspokojit rychle rostoucí poptávku. Norwegian Air Shuttle, aktuálně nejrychleji rostoucí evropský letecký dopravce, za první čtvrtletí vydělal 69 milionů norských korun (233 milionů korun) oproti loňské ztrátě 575 milionů.
Norský dopravce, který roste hlavně na úkor skandinávských státních aerolinek SAS, si loni objednal 222 Boeingů a Airbusů, což představuje největší jednorázovou objednávku, která kdy přišla z Evropy. „Rádi bychom dostali více letadel, ale je to nemožné. Továrny jsou zahlcené objednávkami,“ prohlásil šéf aerolinek Bjørn Kjos.
Největší evropský nízkonákladový dopravce Ryanair zatím svoje výsledky za celý svůj finanční rok končící v březnu nepředstavil, ve třetím čtvrtletí ale vydělal 18 milionů eur. Také irská firma objednává nová letadla, 175 Boeingů 737 je pro amerického výrobce dosud největší evropská zakázka.
Nedaří se ale všem nízkonákladovým dopravcům. Britský Easyjet za polovinu svého finančního roku, která končí v březnu, podle předběžných výsledků prodělal 60 až 65 milionů liber (1,82 až 1,98 miliardy korun). Viní z toho hlavně klesající kurz libry vůči dalším měnám, připouští ale, že jen výhodný kurz by k zisku nepomohl.