Letní sezona: Více letadel ve vzduchu, méně na Ruzyni

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: E15, Stepan Bruner

Letní letová sezona potvrdila takzvaný český paradox. Zatímco v Evropě se letectví zotavuje a zaznamenává růst, na mezinárodním letišti Ruzyně letadel ubývá. Podle nejnovějších statistik Řízení letového provozu (ŘLP) přelétlo české území od května do září téměř 350 tisíc letadel, což je meziročně o 3,5 procenta více.

Den s datem 16. července se dokonce zapsal do knihy rekordů ŘLP, když republiku za 24 hodin přelétlo 2565 strojů. Při průměrné vytíženosti jednoho letadla 150 pasažéry to představuje 385 tisíc lidí. Naopak počet startů a přistání na pražské Ruzyni se v letní sezoně snížil o 3,8 procenta. Letiště to dlouhodobě připisuje především neustálému omezování sítě Českých aerolinií. Na Ruzyni přistálo nebo odstartovalo celkem 71 tisíc strojů.

„Významnou skutečností je, že i přes pokles objemu provozu dochází k mírnému nárůstu takzvaných přibližovacích jednotek, což svědčí o nasazování letadel s vyšší maximální vzletovou hmotností na linky z a do Prahy,“ uvedl mluvčí ŘLP Richard Klíma. Jeho slova tento týden potvrdila společnost Emirates, která hodlá od ledna do Prahy posílat velký stroj Boeing 777. Mírný pokles zaznamenalo vedle Ruzyně i letiště v Karlových Varech, kde se uskutečnilo 4565 startů a přistání. Naopak růst hlásí z Brna (16.190) a Ostravy (9122).

Na letišti v Praze jsou největším zákazníkem ŘLP České aerolinie, při přeletech je to dlouhodobě německá Lufthansa. Nejlukrativnějším strojem je pro dispečerskou organizaci největší dopravní letoun Airbus A380. Těchto letadel přelétá přes české území zhruba deset denně, převážně patří společnostem Emirates a Singapore Airlines. Za čtyřistakilometrový přelet zaplatí přes 19 tisíc korun. Nejtypičtější představitel proudové kategorie Airbus A320 za stejnou vzdálenost zaplatí necelých 6000 korun.