Letouny značky Cessna křižují oblohu už 90 let. Létají v tundře i vyprahlých pouštích

Vizualizace letounu Cessna Denali

Vizualizace letounu Cessna Denali Zdroj: Textron Aviation

Speciální sanitní cessna.
Cessna
Cessna
Cessna
5
Fotogalerie

Na zeměkouli snad neexistuje letiště, kde by se alespoň jednou neobjevila cessna. Za 90 let, které dnes uplynuly od založení firmy Cessna-Roos Aircraft, jež už po pár měsících vypustila z názvu jméno druhého společníka Victor Roose, opustilo brány americké letecké továrny přes 200 tisíc strojů. Většinu z nich tvořily a tvoří vrtulová letadla pro několik pasažérů, už od konce 60. let ale nabývají na důležitosti malé proudové dopravní stroje.

Právě v kategorii takzvaných business-jetů, tedy proudových obchodních letounů, patřila Cessna společně s další americkou firmou Learjet nebo francouzským Dassaultem k průkopníkům. První verze modelu Citation s dvěma motory na zádi, určená pěti až sedmi pasažérům, se objevila v roce 1969 a za první desetiletí výroby se jich prodalo přes 500. Během dalších dekád přibyly další, větší i menší verze Citationu, celkový prodej loni v létě přesáhl sedm tisíc (o deset let dříve to byla necelá polovina).

Jakkoli jsou malé proudové letouny se značkou Cessna úspěšné, hlavním výrobním programem i dnes zůstávají tradiční stroje s pístovým či turbovrtulovým pohonem. Rekordmanem mezi nimi je pak model 172 Skyhawk, který se poprvé představil už v roce 1956 a který továrna vyrábí dodnes, k zákazníkům za více než 60 let zamířilo přes 44 tisíc letounů. Během půlstoletí prošel sice řadou vylepšení, základní koncepce hornoplošníku s místem pro pilota a tři cestující se ale nezměnila.

Skyhawk je možné potkat jak ve zmrzlé kanadské tundře, tak na vyprahlých afrických pláních. V českém leteckém rejstříku jich je ale k nalezení jen 39 (o čtyři více než před deseti roky) - v konkurenci domácích a hlavně lacinějších Zlínů to totiž nemá lehké. Malý obratný letoun dokáže přistát téměř kdekoli, o čemž svědčí i tři dekády starý kousek německého teenagera Mathiase Rusta. Ten s vypůjčenou Cessnou 172B v květnu 1987 po letu z Helsinek přistál na moskevském Rudém náměstí.

Více o výročí Cessny si přečtěte na INFO.CZ