Letoví dispečeři koupí nový systém za miliardu

Řízení letového provozu

Řízení letového provozu Zdroj: RLP

Řízení letového provozu si po více než dvouletých peripetiích konečně vybralo dodavatele nového systému pro navigaci letadel. Kompletní výměnu hardwaru, softwaru i vybavení řídícího sálu zajistí francouzská společnost Thales. Ta u českých dispečerů zvítězila s cenou 35,5 milionu eur, což je téměř miliarda korun. Zkrátka tím přijde druhý zájemce, španělská firma Indra.

ŘLP tak nakoupí systém od stejného dodavatele jako v roce 2001. Tehdy Thales dodal systém Eurocat 2000, který slouží dodnes, postupně ale přestává vyhovovat potřebám houstnoucího provozu na českém nebi. „Nový systém bude představovat jedno z nejmodernějších řešení na evropské úrovni,“ uvedl mluvčí ŘLP Richard Klíma. Novinka by podle něj měla dispečerům vydržet až do roku 2030.

Nyní se bude čekat, zda se Indra proti výsledkům odvolá, Klíma nicméně předpokládá podpis smlouvy ještě letos. Pak bude mít Thales na dodávku 32 měsíců. Eurocat 2000 funguje od roku 2001, kdy Českou republiku přelétlo zhruba 310 tisíc letadel, loni už to bylo přes 700 tisíc strojů. Výhledy do budoucna navíc hovoří o dalším růstu.

Řízení letového provozu veřejně hovoří o nákupu nového systému už od jara 2012. Tentýž rok vypsalo mezinárodní tendr, který ale loni v září zrušilo. Oficiální zdůvodnění znělo, že ani jeden ze dvou přihlášených (Thales a Indra) nesplnil technické požadavky. Neoficiálně se spekulovalo o vlivu tehdejšího ministra dopravy Zdeňka Žáka, který mluvil o nehospodárnosti a do ŘLP poslal kontrolu. Ta však žádná pochybení nenašla.

Dispečeři nákup zaplatí ze zisku

Vedení ŘLP letos pokračovalo v jednání s oběma zájemci a v rámci takzvaného jednacího řízení s uveřejněním se nakonec rozhodlo podepsat smlouvu s Thalesem. „Zákon nám takový postup umožňuje,“ uvedl Klíma. Podle něj odklad neměl přes devalvaci koruny zásadní vliv na cenu. ŘLP bude systém sice platit v eurech, stejně tak ale i jeho příjmy za řídící služby jsou v eurech.

Dlouhodobě ziskový státní podnik ŘLP zaplatí akvizici z vlastních zdrojů. Nákladná výměna kompletního systému souvisí i s chystanou proměnou letových provozních služeb nad Evropou. Ty by měly být v budoucnu poskytovány v rámci takzvaných funkčních bloků a nikoli v mezích státních hranic. Měly by tak více vyhovovat potřebám leteckých firem a odpovídat vzdušným cestám nad Evropou.