Levnější zóny placeného stání. Firmy šly dolů o desítky procent

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: CTK

Zavedení nových pražských zón placeného stání vyjde levněji, než město předpokládalo. Původně odhadovaných 950 milionů korun může Praha srazit dolů o desítky procent. Technická správa komunikací (TSK) už otevřela obálky s nabídkami.

„Všechny nabídkové ceny se pohybují pod hodnotou předpokládané ceny. Lze tedy počítat s úsporou,“ sdělila mluvčí TSK Barbora Lišková. Některé z nabídek jsou až o čtyřicet procent levnější než předpokládaná cena. Počet uchazečů ani konkrétní nabídkové ceny nechtěla zatím Lišková upřesnit kvůli tomu, že nabídky ještě TSK nevyhodnotila.

Podle náměstka primátorky Petra Dolínka (ČSSD) by vítěz mohl být známý v prvním pololetí.

Dva tendry na zřízení a správu zón a postupnou dodávku až 1100 parkovacích automatů vypsalo ještě bývalé vedení města. V prvním z výběrových řízení, jehož předpokládaná hodnota byla 46 milionů korun, Praha hledala dodavatele informačního systému, v tom druhém s hodnotou 840 milionů korun pak správce zón placeného stání. V částce byla zahrnutá také dodávka takzvaných parkomatů.

Cenu tendru již dříve zpochybnila Trojkoalice (Strana zelených, KDU-ČSL a STAN), která vládne v Praze s ANO a ČSSD. Už před říjnovými volbami navrhovala, aby parkování v celé Praze upravila vyhláška. Jako příklad by podle ní mohl sloužit podobný systém jako platí ve Vídni, kde funguje v celém městě jedna zóna a cena a povolená doba parkování se liší podle uživatele. Parkovné by se platilo mobilem, platební kartou nebo lístkem z trafiky. To v Praze ovšem není podle Dolínka příliš reálné.

Menší zóny

V novém systému má Praha v plánu rozdělit zóny na menší a lidé si budou moci vybrat, zda si koupí parkovací karty pro celou městskou část, nebo levnější jen do okolí svého bydliště. Některé modré zóny se změní na smíšené, v nichž mohou zaparkovat i přespolní řidiči. Nyní v modrých zónách mohou zastavit pouze rezidenti či ostatní držitelé parkovacích karet. O víkendech by se mělo v zónách parkovat volně. První „nové“ parkovací zóny mají začít využívat v pilotním projektu městské části Praha 5, 6 a 8.

Parkovací zóny se objevily v roce 1996 v Praze 1 na pravém břehu. V současné době platí zóny pouze v Praze 1, 2, 3, 7 a části Prahy 16. Smlouvy stávajícím provozovatelům vyprší v letech 2017 a 2018, do té doby jsou podle bývalého náměstka primátora Jiřího Nouzy (TOP 09) nevypověditelné.