Malé německé aerolinky drtí krize, naději vidí v příštím létě

Boeingy 737 aerolinek german Sky Airlines čeká návrat k leasingové společnosti (Foto: Timo Jäger, wikimedia.org, Creative Commons)

Boeingy 737 aerolinek german Sky Airlines čeká návrat k leasingové společnosti (Foto: Timo Jäger, wikimedia.org, Creative Commons) Zdroj: Timo Jager, Wikimedia Commons

Zatímco německý národní dopravce Lufthansa se letos zřejmě dostal z nejhoršího a na příští rok plánuje návrat na výsluní, malé německé aerolinky trápí existenční potíže. Tři z nich před koncem roku výrazně omezily či zcela zastavily provoz.

Dosud posledním příkladem jsou brémský regionální dopravce OLT Express. Firma zrušila řadu linek, které se chystala provozovat přes zimu. Zachováno zůstane pouze spojení ze základen na letištích Münster/Osnabrück, Saarbrücken a Karlsruhe/Baden-Baden do Mnichova a Hamburku, spojení do Berlína, Stuttgartu a Vídně zaniknou.

Důvodem jsou rostoucí provozní náklady. Aerolinky navíc nedokázaly vyjednat prodloužení kontraktu na charterové lety pro dceřinou společnost Lufthansy Swiss. Ztráta kontraktu výrobce lamel Airbus na spojení mezi Toulouse a Hamburkem pak dopravce dohnala až na pokraj insolvence.

Firma kvůli ztrátě zakázek uzemní čtyři až pět letadel z celkových 15. Nový majitel, nizozemská společnost Panta Holding, chystá restrukturalizaci, z firmy by se měl stát výhradně nízkonákladový dopravce. OLT slibuje, že na jaře se nabídka spojení opět rozroste. Přibýt by měly destinace jako Curych, Kodaň Toulouse, navrátit by se měla také Vídeň.

Čekání na záchranu

Všechny své lety minulý týden zastavila charterová společnost XL Airways, která dočasně zmrazila své osvědčení leteckého provozovatele a všechny nasmlouvané kontrakty převede na partnerské Hamburg Airways.

Není přitom jasné, zda dopravce tyto kontrakty v létě opět převezme. XL Airways doufají v prohloubení spolupráce, uvažují i o prodeji flotily hamburskému dopravci a provozování svých letů pomocí jeho prostředků. „Spolupráce s Hamburg Airways by nás těšila,“ prohlásil obchodní ředitel XL Airways Berthold Flick. Partnerský dopravce se ovšem k jeho úvahám odmítl veřejně vyjádřit.

Na zimu bez jediného letadla

Na konci listopadu svůj provoz úplně zastavily aerolinky German Sky Airlines. Majitel dopravce, Turkish Airlines, tento krok odůvodnil celkově zhoršenou hospodářskou situací. Konkrétně zmínil německou daň uvalenou na každou prodanou letenku, evropské emisní povolenky a slabý zájem cestujících v zimní sezóně.

Jak řekl serveru airliners.de mluvčí firmy, German Sky Airlines, které létají hlavě do Egypta a na Kanárské ostrovy, se nepodařilo u zákazníků prosadit vyšší ceny letenek, do nichž by mohly promítnout stoupající náklady. Dopravce doufá, že v létě se na německé nebe vrátí. Své dva letouny ale nyní vrátí leasingové společnosti a na příští rok si prý pořídí nové.

**