Ministerstvo dopravy se na poslední chvíli pokusí odvrátit arbitráž s Kapschem
Státní organizace platby dluží přesto, že už v polovině loňského roku se s firmou dohodla na razantním snížení ceny za provoz těchto jednotek z původních 1400 korun na 237 korun. Kvůli personálním změnám na ŘSD ale zůstala dohoda bez podpisu a Kapsch se v polovině února obrátil na rozhodčí soud.
„Hledáme cestu o narovnání a uznání dluhu,“ řekl ředitel úseku elektronického mýta na ŘSD Václav Nestrašil. Kabinet nyní dostane k projednání totožnou podobu dohody, jakou vzala na vědomí už předchozí vláda a kterou se ale nepodařilo dotáhnout do konce.
Do zahájení arbitráže už moc času nezbývá. V pondělí, kdy se bude staronovou dohodou zabývat vláda, má Kapsch složit jistinu tří milionů korun a projednání sporu tím fakticky zahájit.
Kapsch smír preferuje
Kapsch ale už dříve uvedl, že preferuje možnost smírného řešení a tento postoj podle ředitele tuzemského Kapsche Karla Feixe trvá. „Pokud dohodu v pondělí projedná vláda, tak žalobu stáhneme,“ řekl Feix.
Palubní jednotky (OBU jednotky) umožňují komunikaci vozidla s mýtnými branami a jejich prostřednictvím se mýtné na dálnicích platí. Celkem jich je v systému zaregistrováno téměř 690 tisíc, jen ale za prvních 530 tisíc dosud stát společnosti platí. Úředníci totiž před spuštěním mýtného systému podcenili zájem ze strany dopravců.
Sedminásobné snížení ceny Kapsch zdůvodnil tím, že u dodatečného balíku OBU jednotek jde především o málo užívané palubní jednotky v držení zahraničních dopravců. Ti přes Česko projíždějí jen výjimečně, a náklady na jejich provoz v systému jsou tak nižší než u původních jednotek.