Ministr Žák požádá o dalších 4,5 miliardy do fondu infrastruktury, kvůli dotacím z EU
SFDI má podle dosavadního návrhu ministerstva financí hospodařit se 43 miliardami ze státního rozpočtu, což ale podle šéfa dopravního resortu nebude stačit pro vyčerpání dotací, které na rozvoj dopravy nabízí EU a hrozí tak, že Česko o peníze přijde.
Celkem má fond podle původního návrhu hospodařit se 66 miliardami korun, do čehož jsou započteny jak evropské peníze, tak i převod nevyčerpaných prostředků z letošního roku.
Ministr Žák: chci navrhnout navýšení financí i pro roky 2015 a 2016
Kromě peněz pro příští rok bude šéf dopravního resortu žádat o zvýšení objemu prostředků i pro roky 2015 a 2016. Právě v těchto letech, kdy končí současné programové období Operačního programu doprava I. a startují nové evropské dotační programy, má být přísun peněz do fondu dopravy výrazně omezen. V současném návrhu má celkový rozpočet fondu včetně evropských peněz v roce 2015 dosahovat 45 miliard korun a o rok později o necelé dvě miliardy korun více. Pro plné vyčerpání evropských peněz požaduje šéf dopravního resortu rozpočet fondu v těchto třech letech ze státního rozpočtu navýšit celkem o 24 miliard korun.
Přestože zvýšení rozpočtů SFDI považuje ministerstvo dopravy za minimální možné, příjmy fondu neodpovídají finančním nárokům, se kterými se počítá v koncepčním materiálu dopravních sektorových strategií. Ty ročně požadují sedmdesátimiliardovou dotaci na výstavbu a údržbu dopravní infrastruktury.