Na problematické dálniční mosty nesmějí kamiony. ŘSD zvažuje jejich zavření

Problematický most na prodloužené Místecké silnici

Problematický most na prodloužené Místecké silnici Zdroj: silnice-zeleznice.cz

Nové dálniční mosty v Ostravě-Přívoze jsou v havarijním stavu. Tvrdí to Ředitelství silnic a dálnic. Úřad dokonce zvažuje, že stavby úplně uzavře. Prozatím zakázalo vjezd nákladním automobilům nad 3,5 tuny a omezilo rychlost osobních aut. Stavební firma Eurovia odmítá, že by byly mosty nebezpečné.

Uzavření by znamenalo dopravní komplikace pro Ostravu i vozy jedoucí z nebo do Frýdku-Místku, samotné dálnice, a tedy například kamionů na trase do Polska by se omezení nedotkla. Mosty stavěla společnost Eurovia CS. Její mluvčí Iveta Štočková uvedla, že z pohledu Eurovie nejsou mosty nebezpečné.

„Úplně to nemůžeme vyloučit, možný je jakýkoli další vývoj. Vyloučit můžu jedině to, že jsme se mýlili a že ty mosty jsou v pořádku,“ řekl Rýdl. Na mostech se nyní konají zkoušky. Úplnou uzávěru by podle Rýdla mohlo ŘSD vyhlásit, kdyby se ukázalo, že zjištěné hodnoty jsou „alarmující“.

Mluvčí řekl, že výsledky měření by mohly být známy v horizontu dnů. „To zkoumání je velmi intenzivní a velmi sofistikované. Průběžné výsledky už máme. A tak jako jsme dospěli k tomu, že je na místě přestat ty mosty zatěžovat nákladní dopravou a omezit tam i rychlost osobní dopravy, můžeme dojít i k tomu, že to opatření bude muset být ještě radikálnější,“ řekl Rýdl.

Ministr Prachař: Připravujeme objízdné trasy
Ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) v deníku Dnes uvedl, že se ve spolupráci s Moravskoslezským krajem připravují objízdné trasy, protože snahy domluvit se se zhotoviteli mostů na opravě vyzněly zatím naprázdno. „Velmi vážně zvažujeme, že příští týden ŘSD tyto mosty uzavře pro veškerou dopravu. Jejich stav je skutečně velmi vážný. Bohužel se nám se zhotovitelem nepodařilo nalézt cestu, jak jejich opravu zahájit,“ uvedl ministr.

Kontrolu mostů brzdí ŘSD, tvrdí Eurovia CS

Štočková uvedla, že Eurovia CS neví, z jakého důvodu ŘSD z uvedených mostů vyloučilo nákladní dopravu. „Z našeho pohledu mosty nejsou nebezpečné,“ uvedla. O dílčích problémech podle ní firma ví. „Ale bez zjištění příčiny nemůžeme navrhnout vhodné opravy. Pro to bychom potřebovali dostat se k uvedeným mostům, k tomu ale potřebujeme souhlas majitele komunikace, a tím je ŘSD. Za celé tři roky se nám toto povolení nepovedlo získat,“ uvedla Štočková.

Mosty jsou v Ostravě součástí takzvané prodloužené Místecké silnice, která je spojnicí dálnice a výpadovky na Frýdek-Místek. Kamiony nyní při cestě z Frýdku-Místku i opačně musí na dálnici nebo z dálnice jet objízdnou trasou přes centrum města, jež je dlouhá asi sedm kilometrů. Po úplném uzavření mostů by tak musela jezdit všechna auta. Samotné dálnice D1 by se uzavírka nedotkla.

Prodloužená Místecká silniceProdloužená Místecká silnice | RSD.cz

Havlík řekl, že informací o zvažovaném úplném zavření mostu kvůli jejich vážnému stavu už ŘSD sdělilo krajskému úřadu. „V okamžiku, kdy by úplně pro dopravu právě tento úsek byl zavřen, byl by to dost velký problém. Veškeré i osobní automobily by musely jezdit přes centrum případně po Mariánskohorské a najíždět si jiným směrem,“ řekl Havlík. I kdyby zůstalo jen u současného omezení, potrvá podle něj podle dostupných informací tato situace nejméně do konce roku.

Úsek dálnice přes Ostravu byl postaven v roce 2008 a uveden do provozu roku 2010. Příčinu vad musí podle ŘSD zjistit zhotovitel a navrhnout koncept technického řešení oprav do 15. září. Finální návrh opravy má předložit k 22. září. Kvůli vadám na dalších úsecích dálnice už se ŘSD a Eurovia přou několik let.