Na Ruzyni se rušily lety kvůli stávce personálu Lufthansy

Odboráři uvedli, že protest bude pokračovat i v úterý, ale v mírnější podobě. Bude tak zrušeno jen asi 15 procent letů proti dnešku, uvedla firma. Lufthansa večer učinila novou nabídku kolektivní smlouvy, která mimo jiné zvyšuje jednorázovou prémii pro palubní personál na tři tisíce eur (81 tisíc korun) z dříve navrhovaných tisíce eur.
Odboráři však dali najevo, že nový návrh nepovede k rychlému ukončení stávky. „Tato nabídka přináší minimální zlepšení a navíc je spojena s výhrůžkou. Takto to nefunguje,“ uvedl podle agentury DPA odborový předák Nicoley Baublies.
Stávka palubního personálu začala v pátek a pokračovala v sobotu; v neděli byl provoz standardní. Během prvních dvou dnů stávky se výpadky dotkly především spojů na kratší vzdálenosti, zrušeno jich bylo přes 800. Dnes ale byly až na několik výjimek zrušeny i mezikontinentální lety. Předpokládá se, že za celý dnešek neodletí zhruba třetina z plánovaných tří tisíc letů Lufthansy. Linky dceřiných společností Lufthansy však zasaženy nejsou.
Stávka se dotkla i letů z Prahy do Německa. Zrušeno bylo 11 párů spojů, včetně pětice letů plánovaných na dnešek. V pátek šlo o dvojici letů do Frankfurtu a zpět, v sobotu pak o čtyři páry letů mezi Prahou a Frankfurtem a dnes jde také o čtyři páry spojů do Frankfurtu a zpět a o jeden pár spojů Praha-Mnichov, řekla mluvčí pražského Letiště Václava Havla Marika Janoušková. Na úterý zatím žádné zrušené lety nahlášeny nejsou, to se ale může změnit.
Lufthansa později oznámila, že v úterý zruší 136 letů. Půjde o dálkové lety z Frankfurtu a Mnichova a všechny lety z Düsseldorfu. Uvnitř Německa a v rámci Evropy by se měly uskutečnit téměř všechny plánované lety.
Vrácení peněz
Lufthansa se v posledním roce a půl potýkala především se stávkami pilotů, které společnosti způsobily škody v řádu stovek milionů eur. Ztráty z nejnovější stávky zatím společnost nevyčíslila, její mluvčí ale uvedl, že denně firma přichází o desítky milionů eur. „Konkrétní ztráty ale budou známy v nadcházejících týdnech, až budeme vědět, kolik pasažérů požádalo o kompenzaci, kolik si lety přerezervovalo a kolik pasažérů jsme ubytovali v hotelech,“ dodal.
„Dopravce je cestujícím povinen poskytnout přesměrování na náhradní let v nejbližší možný termín a po dobu čekání bezplatné občerstvení a v případě potřeby i ubytování,“ informovalo dnes Evropské spotřebitelské centrum ČR (ESC).
Cestující s letenkou na tento týden by měli Lufthansu kontaktovat a v případě problémů se obrátit na ESC či Úřad pro civilní letectví. Lidé mohou mimo jiné odstoupit od smlouvy a požádat o vrácení peněz. Stávka je však podle ESC považována za mimořádnou událost, cestující tedy nemají právo na paušální náhradu škody.
Lufthansa se v posledním roce snaží o snížení nákladů. Firma se obává, že při zachování současného stavu nedokáže v budoucnu konkurovat nízkonákladovým dopravcům a blízkovýchodním leteckým společnostem.
V úterý by měla stávka na letištích ve Frankfurtu a Mnichově zasáhnout jen dálkové lety, zatímco v Düsseldorfu by se měla znovu týkat všech letů. Lufthansa uvedla, že by se v úterý mohly uskutečnit téměř všechny plánované lety uvnitř Německa a Evropy. O dálkových letech by měla firma informovat ve večerních hodinách. Pokud se vedení odborů s firmou nedohodne, může stávka trvat až do pátku.