Regulátor je součástí evropské směrnice o vytvoření jednotného evropského železničního prostoru. Její překlopení do českého práva má zpoždění, což byl mimo jiné důvod, proč se ministr dopravy Antonín Prachař nedávno rozloučil se svým legislativcem Jakubem Kopřivou. „Místo něj sem přišli lidi z Úřadu vlády a práce se výrazně urychlily,“ uvedl Prachař.
Součástí změn je vedle novely zákona o drahách i zcela nový zákon, podle něhož bude nový ústřední úřad státní správy zřízen. Potřebné pravomoci na něj přejdou z Drážního úřadu. Nový regulátor přitom získá významnou pravomoc v souvislosti s liberalizací trhu vlakové dopravy, bude totiž mít na starosti přidělování kapacit dopravní cesty, jinak řečeno místa na kolejích.
Na prvním koridoru bojují ČD s RegioJetem a Leo Expressem
To je už teď palčivý problém například na prvním koridoru mezi Prahou a Ostravou, kde se o zákazníky přetahují České dráhy s RegioJetem a Leo Expressem. Koridor je v některých časech přeplněný a regionální či nákladní vlaky jsou vytlačovány do okrajových časů nebo musejí dlouho čekat. Vstup na české koleje přitom chystají i další dopravci, což mimo jiné souvisí s otevíráním dotované dopravy konkurenci.
Rezort dopravy chystá soutěže o prvních šest relací. Dopravci se nejprve utkají o trasu Plzeň–Most. Spory mezi dopravci má řešit nový úřad. Lze přitom očekávat dramatický souboj o místo šéfa úřadu. V kuloárech ministerstva koluje mimo jiné jméno Zdeňka Žáka.
Jaroslav Pejša: Na železnici nefunguje regulace, kdo přijde, ten jezdí