Norsko chce urychlit dopravu, spojí fjordy unikátními plovoucími tunely

Projekt plovoucího podvodního tunelu

Projekt plovoucího podvodního tunelu Zdroj: NPRA

Trasa dálnice E39
Projekt podmořského plovoucího tunelu
Projekt podmořského plovoucího tunelu
Projekt plovoucího podvodního tunelu
Pontony u navrhovaného tunelu
11
Fotogalerie
Norsko přišlo s unikátním řešením, jak urychlit dopravu mezi fjordy. Norská správa silnic (NPRA) navrhuje cestování plovoucími podvodními tunely. Cena prvního zamýšleného projektu se odhaduje na 25 miliard dolarů (597 miliard korun).

V západní části Norska se rozprostírá na 1200 fjordů. Zatímco pro zahraniční návštěvníky jsou oblíbenou turistickou destinací, pro místní představují spíše překážku, která prodlužuje čas strávený na cestě mezi městy. Jak například píše BusinessInsider.com, 250 kilometrů dlouhá trasa po dálnici E39 ze Stavangeru do Sognefordu trvá kvůli fjordům sedm hodin.

Právě podél frekventované dálnice E39 chce NPRA stavět první plovoucí tunel. Technicky má jít o dva betonové tubusy - každý pro dopravu v opačném směru. Tubusy mají být 20 až 30 metrů pod hladinou, upoutané na obřích plovoucích pontonech a zároveň ukotvené ke skalnímu podloží na dně fjordu.

Projekt nemusí být nerealistický, jak by se mohlo na první pohled zdát, uvádí BusinessInsider.com. “Myšlenka využívá všechny druhy středně náročných technologických věcí, které byly vyzkoušeny již v minulosti,” myslí si Henry Petroski, odborník na stavbu mostů z Duke University.

Na druhou stranu je třeba vyřešit řadu dalších problémů. Otázkou například zůstává, jak se bude tunal chovat ve špatném počasí za velkých vln nebo při silném větru.

Do roku 2035

Plovoucí tunely nejsou jediným projektem, které chtějí urychlit dopravu mezi fjordy. Jiná řešení počítají s dalšími mosty a dalšími tunely na pevnině. NPRA ale upřednostňuje plovoucí tunely právě proto, že nenaruší ráz krajiny.

Úřad odhaduje, že systém podobných tunelů by na této trase snížil čas dopravy na polovinu. Celý projekt by měl vyjít na 25 miliard dolarů. Pokud norská vláda výstavbu podpoří, tunely budou dokončeny v roce 2035.