Nový zákon o drahách je u ledu

„Musí se s ním začít znovu,“ uvedl ministr Zdeněk Žák. Jeho úřad si dokonce zahrává s myšlenkou, že místo nového zákona postačí rozsáhlá novela původní normy z roku 1994. „Očekáváme, že politické řešení padne po volbách. Pak bude možné s klidem pracovat na jedné či druhé variantě,“ doplnil mluvčí ministerstva Martin Novák.
„Ten zákon je velmi potřeba, ale asi bude lépe, když si o něm rozhodne až nová politická reprezentace,“ míní i železniční konzultant Emanuel Šíp. Důležitý je podle něj hlavně vznik nezávislého orgánu, tedy regulátora, který by převzal některé pravomoci ministerstva. „To je dlouhá léta ve střetu zájmů, když rozhoduje o podmínkách na železnici a zároveň vlastní největšího dopravce,“ doplnil.
Nejde ale jen o regulátora. Nový zákon by fakticky oddělil složité problémy železnice od dalších drah jako tramvaje a metro. Tím by se zjednodušila legislativa pro městskou dopravu. Naopak by se zavedl pojem vlakotramvaj, který v zákonech chybí, byť v reálu už se vlakotramvajové projekty připravují.
„Bude-li tento návrh uložen k ledu, bude to návrat zpět do bodu nula a k pokračování současného právního rámce, který neřeší veškeré problémy vzniklé s příchodem soukromých dopravců na železnici,“ tvrdí ale prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka.