Novým šéfem ŘSD bude jeho bývalý manažer Jan Kroupa

Jan Kroupa

Jan Kroupa Zdroj: CTK

Je to velký comeback nedávno odvolaného manažera. Nový ministr dopravy Dan Ťok jmenoval do čela Ředitelství silnic a dálnic Jana Kroupu. Státní investor, který hospodaří s rozpočtem přes 40 miliard korun, tak má po několika měsících bezvládí opět řádného ředitele.

Kroupa se přitom vrací do známého prostředí, v ŘSD až do června zastával pozici šéfa Závodu Praha. Po kritice od tehdejšího ředitele ŘSD Jana Kubiše ale musel odejít. Kubiš Kroupovi vyčítal například málo razantní řešení problémů při modernizaci D1 nebo sesuvu na D8. Sám Kubiš se ale z ŘSD poroučel o měsíc později, neboť podle tehdejšího ministra Antonína Prachaře nezvládal svěřené úkoly.

Od té doby vládla silničářům provizorně někdejší šéfka komunikace Agrofertu Soňa Křítková. Nový ředitel nevzešel ani ze zářijového výběrového řízení, které Prachař zrušil. Ministr za hnutí ANO následně sám - mimo jiné kvůli nezvládnutým personálním otázkám - musel z vedení rezortu odejít, aby ho nahradil šéf Skansky Ťok.

Kroupa bude muset nyní znovu rozpohybovat personálně rozvrácené ŘSD, nastartovat přípravu a výstavbu dálnic a čerpání evropských peněz. „Pan Kroupa musí především stabilizovat personální situaci, já bych rád, aby se ŘSD rozběhlo jako dobře namazaný stroj. Musí také zmapovat stav přípravy jednotlivých akcí a navrhnout, jak urychlit jejich výstavbu,“ řekl serveru E15.cz Ťok. Ťok by mimo jiné rád uvedl do praxe i systém Design&Build, tedy soutěžení projekčních a stavebních prací v jednom balíku.

Situaci v rezortu dokládají mimo jiné informace o těžkostech, které obsazení vrcholné pozice v ŘSD provázely. Podle informací serveru E15.cz Ťok oslovil nejméně čtyři lidi, z toho tři nabídku odmítli. S řadou odmítavých reakcí se potýkal i Prachař. „Oslovil jsem více lidí, jsou to lidé, kteří vyjádřili jistou skepsi a pochybnosti, že se věci budou dařit. Já skepsí netrpím a jsem optimista,“ potvrdilmŤok.

Podle Ťoka bylo ŘSD, kterým protékají značné částky, dlouho pod dočasným vedením, a proto bylo nutné dosadit stálého šéfa. Kroupa by měl podle Ťoka nastavit transparentní systém zadávání veřejných zakázek, znovu rozjet připravené stavby a zároveň věnovat více prostředků na přípravu nových projektů.

Kroupa chce nejprve sestavit funkční tým, a to přednostně ze stávajících zaměstnanců ŘSD. „Myslím, že na ŘSD zůstalo stále dost odborníků. Chci navázat na dosavadní činnost ŘSD,“ uvedl. Zatím nehodlá povolávat experty, kteří z organizace odešli.

Kroupa měl v ŘSD na starosti i modernizaci dálnice D1
Datum a místo narození: 5. února 1979 v Novém Městě na Moravě.
Vzdělání: stavební fakulta ČVUT, obor Konstrukce a dopravní stavby
Kariéra: na ŘSD nastoupil během studia v roce 2004, na starost měl přípravu a realizaci staveb Závodu Praha, včetně modernizace dálnice D1; ředitelem Závodu Praha byl jmenován po odchodu Jiřího Mayera; pražský závod ŘSD vedl až do svého odvolání letos v červnu
Ostatní: Ředitel ŘSD Jan Kubiš odvolal Kroupu z čela Závodu Praha letos 16. června. Důvody Kubiš neuvedl, řekl ale, že od nového ředitele očekává mimo jiné „razantnější postup řešení situace modernizace dálnice D1 nebo vyřešení sesuvu na dálnici D8 včetně dokončení této stavby.“