Obří parníky nesmějí do Benátek. Itálie chce zachránit památky

Na nových pravidlech vjezdu lodí do Benátek se dohodl předseda regionální vlády v Benátsku Luca Zaia s italským premiérem Enrikem Lettou.
„Nalezli jsme řešení, které považuji za nejvýhodnější. Postupně snížíme počet proplutí kanálem Giudecca a zálivem svatého Marka a vytvoříme alternativní trasu kanálem Contorta Sant'Angelo,“ prohlásil Luca Zaia. V Římě jednal kromě premiéra i s ministry životního prostředí, kultury a dopravy a infrastruktury.
Benátkami každoročně proplouvá více než 650 obřích výletních lodí. Po nehodě parníku Costa Concordia loni v lednu, při které u ostrova Giglio zemřelo 32 lidí, se ale začaly stále častěji ozývat hlasy volající po změnách v historickém městě. Italská vláda tehdy v reakci na toto lodní neštěstí zakázala velkým plavidlům plout příliš blízko břehů, právě Benátek se to ale netýkalo, protože jsou závislé na turismu.
Velkým plavidlům vstup zakázán
Italští politici se tak snažili najít jiné řešení a nyní rozhodli, že lodě, které mají hmotnost vyšší než 96 tisíc tun do města od příštího podzimu vůbec nesmí (Costa Concordia vážila přes 114 tisíc tun). Trajekty pak mají zakázáno projíždět kolem známého náměstí Svatého Marka.
Benátky již letos v létě zveřejnily nová pravidla i pro provoz menších lodí v přeplněných kanálech. Reagovaly tak na srážku gondoly s větším plavidlem, při které zahynul německý turista a jeho tříletá dcerka byla těžce zraněna. Nově se například musí určité druhy lodí pohybovat po kanálech jen v předem daný čas. Zakázáno je rovněž telefonování během řízení lodi. Představitelé města tak usilují o to, aby byla lodní doprava v Benátkách bezpečnější.