„Změna plánů, storno poplatky, ušlý zisk,“ – to jsou klíčová slova, na kterých budou podle advokáta Matthiase Druby stavět žalobci své požadavky o odškodnění. Nečekaný odklad otevření letiště postihne například stěhovací firmy, které si na něj vyhradili termíny, prodavače delikates, kteří objednali čerstvé potraviny, nebo soukromníky, kteří se chystali na letiště vozit cestující. To jsou jen příklady, odkud může majitel letiště čekat žaloby.
Škoda odhadovaná experty ale nezahrnuje odškodné, které pravděpodobně budou požadovat letečtí přepravci. Aerolinky Lufthansa nebo Air Berlin musí kvůli zpoždění měnit své plány a cestující přebookovat na letiště Tegel a Schönefeld. Jen v případě Lufthansy se odklad otevření letiště dotkne půl milionu cestujících, píše Morgenpost. Samotná stavba letiště se oproti původnímu rozpočtu prodražila o 2,5 miliardy eur.
Odložení slavnostního otevření bylo nejdříve zdůvodněno chybějící protipožární ochranou, německá média ale postupně zjišťují další nedostatky. Podle deníku Bild dokonce ještě nebyly dokončeny všechny stavební práce.
Kdy nakonec nové letiště otevře své brány a startovací plochy, to zatím nikdo neví. Provozovatel Rainer Schwarz opatrně mluví o srpnu, lidé z letecké branže ale považují za realističtější spíše říjen. Jasněji by mělo být po tiskové konferenci příští pondělí.