Piloti Air France ukončili stávku, kritizovali je i kolegové

Jeden z protestů pilotů v Paříži (září 2014)

Jeden z protestů pilotů v Paříži (září 2014) Zdroj: CTK

Odborový svaz pilotů francouzské letecké společnosti Air France ukončil stávku, která od 15. září vážně poškozovala finance a pověst firmy. Odboráři se k tomuto kroku rozhodli i přesto, že své požadavky u vedení společnosti neprosadili. Podle komentářů ustoupili hlavně kvůli sílícímu odporu vůči stávce ze strany veřejnosti i zaměstnanců Air France.

Air France, která dnes byla s to vypravit jen asi 45 procent svých pravidelných letů, počítá s postupným zvyšováním počtu spojů a s návratem k normálu v úterý.

„Podmínky pro sociální dialog zde teď nejsou. Rozhodli jsme se chovat odpovědně zastavením stávkového hnutí. Budeme pokračovat v diskusích v klidnějších podmínkách,“ řekl AFP mluvčí odborového svazu SNPL Guillaume Schmid. Stávka pilotů zastavila od poloviny měsíce provoz poloviny letadel Air France.

Stávku odsuzovala většina Francouzů

Vláda, která vlastní 16 procent akcií skupiny Air France-KLM, v pátek vyzvala k ukončení stávky, která byla podle premiéra Manuela Vallse již neúnosná. Průzkum ve čtvrtek ukázal, že stávku odsuzovalo 69 procent Francouzů.

Vedení společnosti v pátek večer zdůraznilo, že situace Air France se stává „ohromně křehkou“. Ztráty v době stávky odhadla na 20 milionů eur (přes 550 milionů korun) denně.

Zaměstnanci nebyli jednotní, někteří protestovali proti stávce

Hlasy proti stávkujícím pilotům začaly zaznívat i mezi zaměstnanci firmy, kteří v posledních dnech uspořádali několik demonstrací odsuzujících stávku. Představitelé letišť a dalších příbuzných sektorů varovali v posledních dnech před následky konfliktu, který je podle nich katastrofou pro francouzské civilní letectví.

Společnost v minulých dnech ustoupila odborům odvoláním záměru posílit svou nízkonákladovou divizi Transavia otevíráním nových základen v Evropě. Odmítla ale upustit od rozvoje divize ve Francii. Ještě víc ale pilotům vadí, že vedení odmítá zavést pro piloty Transavie stejné finanční podmínky, jaké mají u mateřské firmy. Ta to rezolutně odmítla s tím, že by to odporovalo podstatě nízkonákladových společností.

Platy pilotů Air France
Pilot Air France na linkách na střední vzdálenost vydělává 155 tisíc až 196 tisíc eur (4,3 až 5,4 milionu korun) hrubého ročně při absolvování v průměru 600 hodin letu. U hlavního pilota v letech Transavia je to 139 tisíc až 160 tisíc eur (3,8 až 4,4 milionu korun), ovšem při 700 až 800 letových hodinách.