Plzeňský kraj chce pustit na železnici i soukromé dopravce | E15.cz

Plzeňský kraj chce pustit na železnici i soukromé dopravce

železnice
železnice
• 

ČTK

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Plzeňský kraj připravuje průlom v regionální dopravě. Od prosince příštího roku chce do železniční dopravy v kraji pustit kromě zatím dominantních Českých drah (ČD) i soukromé dopravce. Úmysl vyhlásit soutěž na čtvrtinu regionálních tratí nedávno zveřejnil hejtman a stínový ministr dopravy Milan Chovanec (ČSSD), píše deník Dnes v příloze pro Plzeňský kraj.

Tendr na provozování budějovické trati Plzeň - Horažďovice a chebské trati Plzeň - Planá se uskuteční příští rok. V listopadu kraj svůj úmysl oznámí Českým drahám.

Kraj chtěl pustit soukromé dopravce zhruba na šestinu regionálních tratí už před dvěma lety - tehdy na neelektrifikované tratě z Plzně do Domažlic a Blatna a z Nýřan do Heřmanovy Hutě. Těsně před otevřením obálek od čtyř dopravců ale soutěž zrušil a prodloužil smlouvu Českým drahám, uvedl deník.

„Budějovickou a chebskou trať jsme vybrali kvůli Plzeňské lince Kozolupy - Blovice. Ročně nás stojí až pět milionů korun,“ vysvětlil současné plány vedoucí odboru dopravy krajského úřadu Jaroslav Vejprava. Podle Chovance nemá smysl vypisovat tendr na všechny regionální tratě. Šanci vyhrát by totiž měly jen České dráhy a nikdo jiný by se nepřihlásil.

Zatímco v roce 2008 chtěly ČD po kraji úhradu za osobní dopravu kolem 330 milionů korun plus zvýšení o inflaci, po oddělení nákladní dopravy se požadavek drah zvýšil na 550 milionů. Kraje proto v Asociaci krajů vyjednávaly se státem a chtěly příspěvek 3,5 miliardy korun. Nakonec se tehdejší vláda zavázala platit po deset let, do roku 2019, krajům celkem 2,6 miliardy plus zvýšení o inflaci. Za to kraje uzavřely většinově smlouvy s ČD na deset let. Plzeňský kraj si ponechal možnost s roční výpovědní lhůtou vypsat tendr na kteroukoliv regionální trať, kromě domažlické, na které mají jezdit vlaky ČD pořízené z evropských dotací.

Nyní kraj platí drahám kolem 386 milionů a v rámci memoranda dostává od státu na dofinancování dalších zhruba 140 milionů korun. Příští rok ale chce vláda dotaci snížit. Kraje s tím nesouhlasí.

Autor: ČTK

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah