Plzní projel naposledy vysokopodlažní kloubový trolejbus Škoda

Škoda 15Tr,

Škoda 15Tr, Zdroj: CTK

Poslední vysokopodlažní kloubový trolejbus Škoda 15Tr absolvoval dnes poslední cestu po plzeňských silnicích. V letech 1987 až 2012 jich v Plzni jezdilo v Plzni 19. Šlo o první velkokapacitní trolejbusy s kapacitou 145 cestujících. Škoda Ostrov jich vyrobila celkem 600. Informace vzešla od mluvčí Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP) Kateřiny Fránové.

„Kloubový trolejbus typu Škoda 15Tr měl obě zadní nápravy hnané stejnosměrnými elektrickými motory a díky tomu byly jeho jízdní vlastnosti v kopcovitém terénu anebo za náledí vynikající,“ řekl Zdeněk Kresa z PMDP. Vozy byly dodány do většiny měst s trolejbusovou dopravou v bývalém Československu i do měst bývalého SSSR jako je Kyjev, Riga, Tallin a Simferopol. Různě upravené verze byly vyvezeny i do amerického San Franciska, íránského Teheránu a maďarského Szegedu.

„Pro československá města nebyl dlouho k dispozici vysoce kapacitní trolejbus. Problém se řešil používáním vlečných přívěsů za standardními trolejbusy, ale toto řešení mělo vážné nedostatky. Začátkem 80. let byla zahájena v Ostrově nad Ohří sériová výroba dvounápravového vozu Škoda 14Tr s hranatou karosérií a moderní úspornou elektrickou výzbrojí s tyristory,“ uvedl odborník na trolejbusy Miroslav Klas. V roce 1983 vznikly odvozením od tohoto krátkého vozu první dva dvoučlánkové kloubové trolejbusy Škoda 15Tr, z nichž jeden byl o rok později zkoušen v provozu bez cestujících i v ulicích Plzně. Na svezení se s novým typem vozu si Plzeňané museli počkat až do července 1988, dodal.

Některé trolejbusy byly prodány do jiných měst

V letech 1991 až 1996 bylo dodáno do Plzně celkem 18 trolejbusů Škoda 15Tr, z nichž 13 v modernizované verzi 15TrM, které se odlišovaly novými čely, lepším vybavením interiéru a méně hlučnými nápravami. Kloubové trolejbusy byly v Plzni nasazovány především na silně vytížené lince 16 z Doubravky na Bory. Jejich postupné vyřazování začalo po dodávkách nových nízkopodlažních typů od roku 2007.

Některé trolejbusy odprodala Plzeň do jiných měst, například do Ústí nad Labem anebo do ukrajinského Ternopolu. Pro muzejní účely byl uchován jeden v PMDP, další v Muzeum dopravy ve Strašicích a třetí vlastní družení Za záchranu historických trolejbusů a autobusů.