Prachař odvrátil arbitráž kvůlu mýtu, Kapsch přistoupil na dohodu

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: 7 Jiri Kotatko

Stát se dohodl s provozovatelem mýtného systému - společností Kapsch na platbách za část mýtných palubních jednotek. Ředitelství silnic a dálnic firmě dlouhodobě neplatilo za část palubních jednotek kvůli sporům o výši poplatků. V polovině února se firma Kapsch obrátila na rozhodčí soud a vymáhala 156 milionů korun.

„Snažili jsme se tomuto sporu zabránit. Proběhlo několik jednání se společností Kapsch a výsledkem těchto jednání je dohoda o narovnání,“ uvedl ministr dopravy Martin Prachař. Tato dohoda se vrací k ceně 237 korun za jednu jednotku a rok provozu, kterou v polovině loňského roku s Kapschem dojednalo bývalé vedení ŘSD. Firma tehdy kývla na razantní snížení ceny za provoz těchto jednotek z původních 1400 korun na 237 korun, což je cena, kterou stanovil znalecký posudek. Kvůli personálním změnám na ŘSD ale zůstala dohoda bez podpisu.

Snížením ceny se státu ušetří sto milionů korun, uvedl Prachař s tím, že o další zhruba tři miliony korun by stát přišel kvůli placení soudních nákladů v arbitráži s Kapschem, kterou by pravděpodobně prohrál.

Palubní jednotky umožňují komunikaci vozidla s mýtnými branami a jejich prostřednictvím se mýtné na dálnicích platí. Celkem jich je v systému zaregistrováno 695 tisíc, stát ale dosud platil jen za prvních 530 tisíc. Úředníci totiž před spuštěním mýtného systému podcenili zájem ze strany dopravců.

Sedminásobné snížení ceny Kapsch zdůvodnil tím, že u dodatečného balíku jednotek jde především o málo užívané palubní jednotky v držení zahraničních dopravců. Ti přes Česko projíždějí jen výjimečně, a náklady na jejich provoz v systému jsou tak nižší než u původních jednotek. Aktuální dohoda už počítá s i s dalšími jednotkami, které v systému přibudou do roku 2017. Hodnotu celkových nákladů na provoz nadpočetných jednotek odhadlo ministerstvo dopravy na 183 milionů korun.