Praha si možná půjčí 11 miliard na prodloužení metra A

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: dpp.cz

Praha uvažuje o tom, že by si od Evropské investiční banky (EIB) půjčila až 11 miliard korun na výstavbu prodloužení metra A z Dejvické do Motola. Zaznělo to dnes na jednání finančního výboru pražského zastupitelstva. O tom, zda si Praha úvěr vezme, se rozhodne poté, co bude znám konečný návrh rozpočtu na příští rok. Z druhého čtení rozpočtu vyplynulo, že by Praze mohlo na krytí výdajů v příštím roce chybět až devět miliard korun. Problémy se splácením závazků má rovněž dopravní podnik.

Podle ředitelky odboru rozpočtu Zdeny Javornické město s EIB několik měsíců jednalo. „Pokud hlavní město Praha projeví zájem a bude chtít čerpat prostředky z EIB, jsou připraveni městu poskytnout úvěrový rámec ve výši 11 miliard korun na dobu 30 let s odkladem splatnosti šest let,“ uvedla na jednání výboru Javornická. Úrok by činil zhruba dvě procenta, předčasné splacení by bylo možné po 18 letech. V případě úvěrového rámce přitom město nemusí z nabídnuté částky vyčerpat ani korunu a za poskytnutí této služby nic neplatí, dodala Javornická.

Hlavní město podle Javornické už jednou podobné služby využilo, a to na financování stavby metra C. Podle pražského primátora Bohuslava Svobody (ODS) je ale úvěr až poslední variantou řešení městského rozpočtu. Primátor se chce nejdříve pokusit seškrtat výdaje města. Současné zadlužení hlavního města činí podle předsedy finančního výboru a poslance Petra Hulinského (ČSSD) 26,1 miliardy korun.

Výstavba prodloužení trasy metra A z Dejvické do Motola byla zahájena loni na jaře. Náklady na stavbu jsou podle primátorského náměstka Karla Březiny (ČSSD) v cenách roku 2008 odhadovány na zhruba 18,5 miliardy korun, při přepočtení k roku dokončení by měly činit asi 21,1 miliardy korun. Přes 280 milionů eur (asi sedm miliard korun) by měla Praha získat z evropských fondů, zbytek ale musí uhradit ze svého.

Kromě toho se Dopravní podnik hlavního města Prahy potýká se závazky, které vyplývají ze smluv na dodávku nových vozů metra, tramvají a autobusů. Podle Březiny by měl zhruba do roku 2020 uhradit 22,8 miliardy korun. „Všechny závazky byly schváleny vedením města. Město se k nim musí přihlásit a vyřešit je,“ řekl na jednání výboru Březina. Dopravní podnik městu navrhl, že by si na uhrazení nejbližších závazků vzal šestimiliardovou směnku s ručením města. To ale primátor Svoboda odmítá.

Problém se řeší už několik měsíců. Výbor dnes doporučil, aby vedení města vyřešilo tuto záležitost ještě před uzavření rozpočtu na rok 2012. Ten by mělo zastupitelstvo schválit zřejmě 15. prosince.