Prodloužené metro A se otevírá. Premiér slíbil peníze na další stanice

Nové stanice pražského metra A

Nové stanice pražského metra A Zdroj: ctk

Stanice Nemocnice Motol
Zleva premiér Bohuslav Sobotka, pražská primátorka Adriana Krnáčová, generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy Jaroslav Ďuriš, náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek slavnostně uvedli do provozu nový úsek trasy A pražského metra.
Stanice Nemocnice Motol
Pražská primátorka Adriana Krnáčová a premiér Bohuslav Sobotka při slavnostním otevření nových stanice linky metra A
Premiér Bohuslav Sobotka při slavnostním otevření nových stanice linky metra A
11
Fotogalerie
V Praze byl slavnostně zahájen provoz nové části metra na trase A. Stavbu za dvacet miliard korun se nevyhnula řadě kontroverzí. Kritikům vadí mimo jiné směřování linky k motolské nemocnici namísto k letišti. Problémy jsou i s financováním stavby.

Šestikilometrové prodloužení metra do Motola společně otevřeli premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) s pražskou primátorkou Adrianou Krnáčovou (za ANO) a vedením dopravního podniku v nové stanici Nádraží Veleslavín. První cestující čtyřmi novými stanicemi projedou od 15:00, kdy začíná zkušební provoz. Od úterý se lidé musí připravit na změny v jízdních řádech autobusů a tramvají navazujících na prodloužení metra.

Premiér při otevření slíbil, že stát pomůže hlavnímu městu se zlepšováním dopravní infrastruktury, včetně výstavby dalších stanic metra, a s využíváním prostředků z Evropské unie. „Na další výstavbu pražského metra by měl přispět státní rozpočet,“ uvedl Sobotka. Primátorka tento velikonoční slib premiéra ocenila. „Věřte mi, že se na vás velice brzy obrátíme,“ řekla.

Kritici tvrdí, že nasměrování metra do motolské nemocnice nebylo šťastnou volbou, zvlášť v situaci, kdy chybí přímé spojení na letiště. Modernizace železničního spojení na Letiště Václava Havla v Ruzyni, které by mělo navazovat na metro právě ve stanici Nádraží Veleslavín, ale podle premiéra vyjde levněji než prodloužení metra na letiště. Také s touto stavbou by městu měl pomoci stát, dodal Sobotka.

Na konečnou jen polovina vlaků

Stavba začala v roce 2009 a vyjde na zhruba 20 miliard korun. V novém úseku metra vznikly čtyři zastávky - Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol. Podobně jako u některých málo vytížených stanic na lince metra C budou soupravy i v prodlouženém úseku metra A jezdit v omezeném režimu. V některé časy tak pojede jen polovina souprav.

V úterý ráno se změní jízdní řády autobusů a tramvají, zejména na území Prahy 5 a 6. Cestující na letiště poprvé poveze autobusová linka číslo 119 ze stanice metra Nádraží Veleslavín, kde budou lidem kvůli chybějícím eskalátorům zdarma se zavazadly pomáhat portýři. Také další autobusy budou místo v zastávce Dejvická začínat a končit jízdu na Veleslavíně, popřípadě na Bořislavce.

Chybí slíbená parkoviště

Se zprovozněním zhruba šestikilometrového úseku metra sice nemělo vedení města takové potíže jako se zhruba stejně dlouhým silničním tunelem Blanka, přesto má i tato stavba svá úskalí. Problémy jsou s čerpáním přibližně sedmimiliardové evropské dotace. Kromě kontroly ministerstva financí se stavbou zabývá i Nejvyšší kontrolní úřad a Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Město navíc oproti původním slibům nepostavilo u nových stanic ani jediné záchytné parkoviště. Hlavně Praha 6 přitom upozorňuje, že kapacity jsou nedostatečné. Chybí také eskalátor ve stanici Nádraží Veleslavín, která bude sloužit jako přestupní na autobusy na letiště. Cestující tak musí využít delší cestu s výtahem, nebo jít po schodech. Pomáhat s těžkými zavazadly jim prozatím budou portýři placení letištěm. Praha chce nedostatek co nejrychleji a nejlevněji napravit, zvažuje různá řešení - dostavbu eskalátoru, ale i dopravník na zavazadla.

Zkušební provoz na novém úseku linky metra A

Nové stanice metra A se od sebe vizuálně odlišují, aby cestující na první pohled poznali, kde se nacházejí. Bořislavka, Nádraží Veleslavín a Petřiny mají na obložení stěn nástupišť různé odstíny červené barvy. Stanici Bořislavka navrhl architekt Miroslav Mroczek, nástupiště má tmavě červenou barvu, Nádraží Veleslavín od architektky Hany Vermachové je vyvedeno v červenooranžové barvě a Petřiny navržené Jiřím Pešatou pak v červenohnědé.

Stanice Petřiny, která je z nových stanic umístěna nejhlouběji, je odlišná vysokou klenbou a betonovým monolitem s nápisem Petřiny. Uprostřed nástupiště je dozorčí stanice z luxfer s kulatým okénkem. Na první pohled od ostatních odlišná je stanice Nemocnice Motol od architekta Pavla Sýse, která leží téměř na povrchu. Její nástupiště má prosklenou střechu a vchází se do něj přímo z ulice. Vestibul slouží zároveň jako podchod do motolské nemocnice.

Pražské metro se třemi linkami ročně přepraví stovky milionů cestujících. V roce 2013 to bylo 584 milionů lidí, v průměru tedy 1,6 milionu denně. Vedení města dlouhodobě plánuje stavbu čtvrté trasy do Písnice, která bude označena jako D.

Jaroslav Ďuriš: Do stavby metra D chceme zapojit i soukromníky