PSG má miliardovou zakázku na železniční teminál v Rusku, navzdory sankcím

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: wikimedia.org

Společnost PSG - International získala významnou zakázku v Rusku. Firma zvítězila ve výběrovém řízení na generálního dodavatele velkého železničního terminálu Bělyj Rast na severním okraji Moskvy. Projekt v celkové hodnotě v přepočtu přes šest miliard korun je rozdělen do dvou etap, PSG již momentálně realizuje první z nich v hodnotě za 3,5 miliardy korun.

„Jedná se o vůbec první významnou investici ruských státních železnic RŽD v oblasti výstavby velkých logistických center,“ uvedl předseda představenstva PSG - International Tomáš Krones.

Projekt je jednou z nejvýznamnějších současných investic ruských železnic. Vznikl na základě nové vládní strategie rozvoje ruské železniční dopravy do roku 2030, která počítá s přesunem železniční přepravy, nákladních a logistických uzlů společně s celními službami mimo města.

„V rámci tohoto programu bude vystavěno celkem deset logistických terminálů u dalších velkých ruských měst. V některých z nich bychom rádi uspěli,“ dodal Krones.

Exportní financování (zhruba 60 procent) projektu zajistí konsorcium bank pod vedením ČSOB, další bankou v konsorciu je např. Raiffeisenbank. Zbývající prostředky poskytne zákazník ve spojení s Promsvyazbank.

Financování je realizováno na bázi „bank-to-bank“, což znamená, že konsorcium vedené ČSOB poskytuje úvěr Promsvyazbank a to následně financuje právě projekt samotný.

Projekt pod sankce nespadá

Projekt nespadá pod sankce EU vůči Ruské federaci, což prověřovaly i financující banky. Pojištění schválila exportní pojišťovna EGAP ve spolupráci se slovenskou Exim Bank.

„Do pilotního projektu Bělyj Rast bude zapojena téměř stovka subdodavatelů z řad českých stavebních a strojírenských společností. Jednou z hlavních dodávek strojního vybavení bude dodávka velkotonážních portálových jeřábů o nosnosti 50 tun. Část dodávek ve výši 20 procent zajistí díky účasti slovenské Exim bank při pojištění projektu i slovenské firmy,“ řekl Krones. Projekt má být dokončen v první polovině roku 2017.

České firmy podle něj uspěly hlavně kvůli tomu, že mají v této oblasti velmi cenné know-how díky výstavbě kontejnerových železničních překladišť, vybudovaných v nedávné době v České Třebové a Uhříněvsi.

„Projekt má díky zapojení řady předních českých společností přínos v oblasti zaměstnanosti. „Jen naše společnost využije 45 stávajících zaměstnanců, ke kterým přibude dalších 40 nových pracovníků. Celkový přínos pracovních míst u všech zapojených subjektů ale dosahuje sedmi stovek,“ doplnil Krones.

Přímé příjmy státu z tohoto projektu přesáhnou 200 milionů korun, z toho nejvíce – 113 milionů korun, bude podle předpokladů tvořit výnos z daně z příjmu právnických osob.