Rekonstrukce D1: velké hráče převezli Italové, nabídli nejnižší ceny | E15.cz

Rekonstrukce D1: velké hráče převezli Italové, nabídli nejnižší ceny

Rekonstrukce D1: velké hráče převezli Italové, nabídli nejnižší ceny
Rekonstrukce dálnice D1 u sjezdu na Jihlavu
• 
ZDROJ: čtk
Jan Šindelář

Jan Šindelář

Soutěže o modernizaci dalších tří úseků dálnice D1 přinesly první velké překvapení. Tradiční tuzemské hráče se snaží vytlačit na českém trhu neznámá italská firma Serenissima Costruzioni. Zatímco nabídky českých firem jsou si velmi podobné a cenově se většinou pohybují jen mírně pod předpokládanou cenou, Italové ve všech případech šli dolů o téměř dvě stě milionů korun a ostatním ukázali záda.

„Zadavatel bude muset ve finále soutěžního diaolgu velice pečlivě hodnotit, zda lze stavby za takouvoto cenu v požadovaném čase a kvalitě realizovat,“ uvedl prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš. Poukázal přitom na fakt, že Italové nemají v Česku zázemí například v podobě obaloven a logistiky.

Na druhé straně se prý nelze divit, že český trh láká firmy ze zemí, kde je na tom stavebnictví ještě hůře. „Hodnotící komise nyní nabídky zhodnotí a vydá doporučující stanovisko. Zhotovitel by měl být znám v prvním čtvrtletí příštího roku. Tento termín je však závislý na tom, zdali nebudou neúspěšnými uchazeči podány námitky k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.

Obava z úřední procedury je přitom na místě, neboť v posledních letech končí u antimonopolního úřadu všechny velké dopravní projekty. Neúspěšné firmy mají většinou pocit, že je vítězný konkurent předběhl neférovou podnákladovou cenou. Kvůli tomu se dodnes nezačala stavět například dálnice D3 u Českých Budějovic nebo pokračování příbramské R4 u Dubence.

Pozitivem u tendrů na rekonstrukci D1 je velký počet zájemců. Nejméně, celkem šest, jich chce stavět úsek Měřín – Velké Meziříčí, naopak největší strkanice hned devíti firem a sdružení je o dálnici mezi Ostrovačicemi a Kývalkou.

Úsek 03, EXIT 29 Hvězdonice – EXIT 34 Ostředek - předpokládaná cena 577 mil. Kč
Uchazeči Nabídnutá cena v mil. Kč Délka záruční doby v měsících
Serenissima Costruzioni 399 120
Metrostav + Swietelsky + Hochtief 549 79
Porr + Strabag 556 70
Colas CZ 557 66
Eurovia CS 565 72
SMP + M-Silnice + Berger Bohemia + VHS 570 60
Imos + Trace 764 60
Úsek 18, EXIT 134 Měřín – EXIT 141 V. Meziříčí západ - předpokládaná cena 1051 mil. Kč
Uchazeči Nabídnutá cena v mil. Kč Délka záruční doby v měsících
Serenissima Costruzioni 850 72
Eurovia + Strabag 1030 72
Colas CZ 1038 66
Metrostav + Swietelsky 1045 72
Imos Brno + D.I.S. spol. 1045 120
Imos + Trace 1339 120
Úsek 25, EXIT 178 Ostrovačice – EXIT 182 Kývalka - předpokládaná cena 495 mil. Kč
Uchazeči Nabídnutá cena v mil. Kč Délka záruční doby v měsících
Serenissima Costruzioni 322 72
Skanska 452 84
Strabag + Eurovia CS 475 72
OHL ŽS + Alpine Bau CZ 483 66
Porr 485 60
D.I.S., spol. + Imos Brno 489 62
Colas CZ 490 66
Hochtief CZ 490 60
Metrostav + Swietelsky 499 72

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!