ŘSD chystá miliardové stavby na jihu Čech a východě Moravy

Zaplatí je stát, ačkoli tato část „dé trojky“ byla původně určena pro pilotní projekt PPP, tedy investici soukromých firem. „V nejbližších týdnech vypíšeme tendry, rádi bychom začali stavět už příští rok,“ uvedla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.
Celá věc má ale háček. Stavbu mohou zablokovat spory stavebních firem, tak jako se to stalo u obou sousedních úseků (Veselí nad Lužnicí – Bošilec, Borek – České Budějovice). Už řadu měsíců se mělo stavět, firmy Eurovia a Strabag ale podaly stížnost na výsledky tendrů k antimonopolnímu úřadu. Podle nich vítězná Skanska nabídla příliš nízkou cenu. Řešení sporu je v nedohlednu, zpoždění přitom ohrožuje čerpání evropských peněz. Až budou všechny zmíněné úseky hotovy, povede D3 od hranic Středočeského kraje až do Českých Budějovic a její délka se bude blížit sedmdesáti kilometrům. V současnosti měří 42 kilometrů.
Vedle D3 se k největším silničním akcím příštího roku přiřadí moravská R49 mezi Hulínem a Fryštákem. Ta patří ke stavbám, které dal v roce 2010 zakonzervovat tehdejší ministr dopravy Vít Bárta. Silnice R49 povede v budoucnu z Kroměřížska na Valašsko a napojí se na slovenskou dálniční síť. Výstavbu díla za zhruba šest miliard ale brzdí výhrady ekologů, o kterých rozhodne soud. Smlouvu na výstavbu má v kapse Skanska.
V seznamu zahajovaných dálnic Státního fondu dopravní infrastruktury figuruje pro příští rok i karlovarská R6 v úseku Bošov–Lubenec. I tu kdysi zablokoval Bárta.