Šéf železnic dostal hlídacího psa, zřejmě končí

Pavel Habarta, SŽDC

Pavel Habarta, SŽDC Zdroj: E15, Anna Vackova

Šéf Správy železniční dopravní cesty Pavel Habarta dnes dopadl podobně jako jeho kolega v Českých drahách Petr Žaluda. Od ministerstva dopravy dostal hlídacího psa v podobě staronového náměstka Bohuslava Navrátila. Ten se dnes podle rozhodnutí správní rady organizace stal náměstkem pro provozuschopnost dráhy. Nahradil tak Vojtěcha Kocourka, kterého Habarta ve středu vyhodil.

Rada rovněž zásadně okleštila Habartovy pravomoce, když rozhodla, že všechny dokumenty musí spolupodepsat i Navrátil. Novinkou je také nařízení, že všechny zakázky nad 200 milionů korun musejí projít správní radou.

Pro Habartův osud v čele organizace, která vládne stamiliardovým majetkem a ročně do tratí investuje desítky miliard, je zásadní i další rozhodnutí vrcholného orgánu. Podle něj musí být nejpozději během března vypsáno řádné výběrové řízení na generálního ředitele SŽDC. Habarta totiž vládne státní organizaci jen jako pověřený šéf a nikoliv jmenovaný generální ředitel. Chybí mu totiž potřebná kvalifikace a praxe na dráze, konkurzem tak zřejmě neprojde. To by se naopak mohlo povést Navrátilovi, který již post náměstka zastával a dodnes je díky své odbornosti zapsán v obchodním rejstříku jako statutární orgán.

Habartu do SŽDC přivedl v roce 2010 tehdejší ministr dopravy Vít Bárta. Konec železničního šéfa tak může souviset i s emancipací nového ministra Pavla Dobeše, který se podle některých zpráv z resortu snaží vymanit z Bártova vlivu. Habarta se ale dostal v poslední době i do věcných sporů s ministerstvem, kterému se nelíbil způsob zadávání některých zakázek. Jeden případ skončil u antimonopolního úřadu. SŽDC naopak nepřímo poukazovala na to, že ministerstvo zakázky administrativně brzdí a může tak způsobit ztrátu evropských peněz.

To vše se děje v době, kdy má být každým dnem vypsána takzvaná zakázka desetiletí, kterou je výstavba koridoru mezi Rokycany a Plzní za zhruba osm miliard korun. SŽDC se také v posledních měsících stala terčem kritiky dopravců za to, že prudce zvedla ceny za užití kolejí, ačkoliv se za loňský rok chlubí dvoumiliardovým ziskem. Část dopravců dokonce podala stížnost k Drážnímu úřadu.

Habarta v minulosti působil například ve společnosti ČD Telematika nebo v týmu organizátorů libereckého mistrovství světa v lyžování. Správní rada se dnes také seznámila s plánem správy železnic postupně přejít pod značku Česká železnice. Radní plán nezavrhli, takže příprava proměny pokračuje dál.