Sesuv na D8 způsobil kamenolom. Majitel škodu zaplatit nechce

Práce na odstranění sesuvu na dálnici D8

Práce na odstranění sesuvu na dálnici D8 Zdroj: CTK

Práce na odstranění sesuvu na dálnici D8
Práce na odstranění sesuvu na dálnici D8
2
Fotogalerie
Za sesuv na dálnici D8 může provoz kamenolomu v sousedství dálnice, který byl špatně zabezpečený. Miliardovou škodu bude ministerstvo dopravy vymáhat po jeho majitelích, společnosti Kámen Zbraslav. Firma už od úřadu výzvu k zaplacení dostala, podle právního zástupce společnosti Petra Sedláčka ale zaplatit nehodlá.

Loni v červnu se po vydatných deštích utrhla masa půdy a kamení o ploše 400 krát 600 metrů a přeťala trasu rozestavěné dálnice na sever. Uvedl to dnes internetový deník Aktuálně.cz s odvoláním na výsledky posudku, který i nechalo zpracovat ministerstvo.

Sesuv zavalil v červenci 2013 kromě rozestavěné dálnice zhruba 200 metrů železniční trati mezi Úpořinami s Chotiměří. Na dálnici způsobil škodu 700 milionů korun a na železniční trati dalších 300 milionů. Na problémy se stabilitou okolních svahů ještě před zahájením stavebních prací upozorňovali ekologičtí aktivisté.

K podobnému výsledku jako nynější posudek, který pro ministerstvo dopravy zpracoval Ústav struktury mechaniky hornin Akademie věd, dospěl i posudek, který si nechal zpracovat bývalý majitel kamenolomu Josef Kačírek. Ten s nynějšími vlastníky vede o vlastnictví soudní spory. Pole něj sesuv způsobila zemina navezená na hranu svahu.

Dálnice D8 z Prahy na Ústí nad Labem a dále k hranicím s Německem se buduje již přes čtvrt století. První úsek byl otevřen 6. listopadu 1990. Poslední chybějící úsek by měl být uveden do provozu před koncem letošního roku, slibuje dlouhodobě ministerstvo dopravy.