Slovenské dráhy před vstupem RegioJetu zlevňují. Bude cenová válka?

Lokomotiva Škoda 109 E2 pro slovenské dráhy

Lokomotiva Škoda 109 E2 pro slovenské dráhy Zdroj: Skoda Transportation

ČTK
Na Slovensku, podobně jako v minulosti v České republice, se schyluje k cenové válce v dálkové železniční dopravě. Před vstupem českého soukromého dopravce RegioJet na trať mezi Bratislavou a Košicemi státní Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) oznámila snížení cen a nabídku nových služeb pro cestující.

RegioJet začne od 14. prosince na 445 kilometrů dlouhé trase mezi dvěma největšími slovenskými městy provozovat tři páry vlaků denně. Poprvé si tak na jedné vlakové trati v zemi budou konkurovat dva osobní železniční dopravci.

Jednosměrnou jízdenku pro dospělé na cestu expresním spojem z Bratislavy přes Žilinu do Košic mimo pátky a neděle RegioJet ve svém rezervačním systému nabízí od devíti eur (téměř 250 Kč). To je výrazně méně, než za jízdu vlakem vyšší kategorie InterCity na této trase v současnosti účtuje ZSSK. Český dopravce láká cestující také na bezplatné připojení na internet, jakož i na nápoje a tisk zdarma.

Nejlevnější jízdné klesne na 12 eur

ZSSK v reakci na nabídku konkurence představila nový ceník a doplňkové služby ve vlacích InterCity. Šéf dopravce Pavol Gábor listu Hospodárske noviny řekl, že nejlevnější standardní jízdné mezi slovenskou metropolí a Košicemi přijde při nákupu přes internet na 12 eur.

V současnosti cestující zaplatí 20 až 34 eur v závislosti na tom, kdy si koupí jízdenku a ve které vlakové třídě chce cestovat. Nově bude rovněž ZSSK bezplatně nabízet cestujícím občerstvení a tisk a v nejvyšší vlakové třídě také jídlo.

Provoz na vlastní riziko

Vlaky InterCity provozuje ZSSK na vlastní komerční riziko. Na tyto spoje se nevztahuje možnost bezplatné přepravy dětí, studentů a seniorů, kterou minulý měsíc zavedla ve vlakové dopravě vláda premiéra Roberta Fica. Pobídky od státu na linku z Bratislavy do Košic nedostane ani RegioJet, který v zemi zajišťuje dotovanou vlakovou přepravu cestujících na regionální trati z Bratislavy do Komárna.

V České republice došlo k cenové válce železničních přepravců na trase mezi Prahou a Ostravou, kde kromě Českých drah a RegioJetu vozí cestující i druhý soukromý dopravce Leo Express.