Nyní ale ambiciózní plány nabývají konkrétnějších podob. „Jiná varianta v podstatě není. S vypsáním soutěže počítáme v roce 2015, s podpisem smlouvy a zahájením stavby v roce 2016,“ řekl deníku E15 generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Jiří Kolář.
Napojení čtvrtého koridoru na Budějovice má být vskutku monumentální. Z celkových dvaceti kilometrů mezi Ševětínem a budějovickou čtvrtí Nemanice bude osm kilometrů vedeno pod zemí. Chotýčanský tunel bude s pěti kilometry nejdelší v Česku. Tomu odpovídají i náklady, první odhady hovoří až o 12 miliardách korun. Půjde tak o nejnákladnější železniční projekt za poslední tři dekády. Zprovozněním tunelů se fakticky dokončí čtvrtý koridor z Prahy do Českých Budějovic.
Drahé přejezdy |
---|
Správa železnic spustila rozsáhlou modernizaci přejezdů. Za dvě miliardy korun chce za dva roky zabezpečit čtyři stovky přejezdů z celkových více než osmi tisíc. Začala už na trati Rumburk–Dolní Poustevna. Akce pomůže dočerpat evropské peníze. |
Součástí Chotýčanského tunelu budou například čtyři únikové šachty kolmo na povrch. Druhý Hosínský tunel bude měřit tři kilometry. Na celou stavbu by měly podle nynějších plánů přispět také evropské fondy v rámci operačního programu Doprava II.
Pro srovnání, nejdražší porevoluční železniční stavbou je Nové spojení v Praze. Estakáda mostů a tunelů pod vrchem Vítkovem vyšla na devět miliard korun. Druhým je úsek třetího koridoru Rokycany–Plzeň, jehož součástí je zmíněný tunel u Plzně. Metrostav zakázku vyhrál s cenou čtyři miliardy korun. S tunely ovšem vzniká otázka, kam s vytěženou zeminou. U Budějovic to chce správa železnic vyřešit šalamounsky. Zemí a horninou zasype starou trať, která vede v zářezu.