Stát nechce pustit bratislavské letiště z rukou

Letiště Bratislava

Letiště Bratislava Zdroj: CC BY-SA 2.0: Mark Healey via Flickr

Roky plánování, neúspěšné pokusy a prodlužování termínů. Tak vypadaly scénáře prodeje či pronájmu státního bratislavského letiště do soukromých rukou za posledních deset let.

Stejně, s neúplným koncem, by mohl podle nejnovějšího vyjádření šéfa rezortu dopravy Jána Počiatka skončit i poslední pokus. Ministrovi se totiž přestává líbit jím navržená možnost dát letiště alespoň na určitý čas soukromníkům a raději by si ho nechal pod kontrolou.

Stát by se chtěl pokusit Bratislavu „rozlétat“ sám. „Byl bych raději, kdyby se to podařilo bez koncese,“ podotkl Počiatek. Ve hře je tak i soutěž o národního přepravce. Letiště sice po kolísavém období krize v oboru zažívá stabilizaci, je však stále závislé na jednom dominantním dopravci. Nejvýznamnější je nízkonákladová společnost Ryanair, vedle které v pravidelné dopravě fungují ještě tři firmy – České aerolinie, Norwegian Air Shuttle a UTair Aviation.

Léto v Bratislavě s 19 destinacemi
Nabídka bratislavského letiště na léto se rozšířila na 19 destinací. Pravidelně se vracejí prázdninová místa Španělska či jihu Itálie. Doplní klasické linky do Francie, Belgie a nejoblíbenější lety do Británie. Kromě pravidelných linek oživí i charterová doprava. Konzervativní Slováci poletí na dovolenou do tradičně žádaných zemí jako Egypt, Bulharsko či Španělsko. Pokud bude léto silné jako předešlé roky, počet přepravených cestujících by se mohl dostat na 800 tisíc.

Alternativy pro letiště si chce Počiatek ještě pár měsíců promyslet, rozhodnout by se měl do konce léta. Výsledkem nakonec nemusí být ani dlouhodobý pronájem ani státní vlastnictví. Rezort dopravy totiž původně zvažoval i vstup soukromého partnera, který by do letiště investoval a provozoval ho.

Návrhy pronájmu i privatizace jsou staré už téměř dva roky a od té doby se o nich mlčelo. Může za tím být i neschopnost najít vhodného investora. Jediným vážným zájemcem bylo vždy skloňované vídeňské letiště. To se však aktuálně spíše než kupovat snaží prodávat, a to svůj podíl v košickém letišti.